The Jungle Book (2016) Blu-ray Disc recensie

The Jungle BookDe Disney klassieker The Jungle Book uit 1967 is naar mijn mening één van de leukste animatiefilms die ik ooit heb gezien. Daarom was ik ook erg nieuwsgierig naar de live-action verfilming die de studio vorig jaar heeft aangekondigd, want Maleficent, Cinderella en zelfs het iets minder goed beoordeelde Alice in Wonderland vind ik vermakelijke films. Hopelijk kunnen ze het succes met de live-action verfilmingen van Disney Classics voortzetten. De film heb ik destijds in de bioscoop gemist, maar nu deze op Blu-ray Disc is verschenen is het een mooi moment om The Jungle Book te beoordelen.

Het verhaal van de klassieke animatiefilm is overgenomen hoewel er delen uit het boek van Rudyard Kipling zijn overgenomen om de film spannender en gewelddadiger te maken. De geniepige tijger Shere Khan (Idris Elba) is dan ook veel meedogenlozer en de indrukwekkende King Louie (Christopher Walken) laat zich ook van een duistere kant zien als Mowgli (Neel Sethi) hem zijn zin niet geeft. The Jungle Book is dan ook geschikt voor kijkers van 12 jaar en ouder en dat vind ik een goede beoordeling. Voor kinderen is de film toch net iets te spannend.

Desalniettemin is er heel veel humor aanwezig. Als Shere Khan naar de jungle komt en de mensenwelp Mowgli wilt vermoorden, besluiten de panter Bagheera (Ben Kingsley) en Baloo de beer (Bill Murray) om hem naar het mensendorp te brengen. Tijdens hun reis door de jungle maken zij een hoop plezier, zingen zij liedjes en trotseren zij gevaren. Bijvoorbeeld als Mowgli ongewild in het onderkomen van de sluwe slang Kaa (Scarlett Johansson) terechtkomt. Het leuke is dat veel muzikale fragmenten het de animatiefilm zijn overgenomen en dat zorgt voor veel herkenning bij de iets oudere kijker die The Jungle Book al kent.

Wat eveneens als een pluspunt mag worden bestempeld is het acteerwerk van de debuterende Neel Sethi. Hij had nog nooit voor een camera gestaan en werd uit meer dan 2000 kinderen geselecteerd om in de huid te kruipen van de avontuurlijke Mowgli. Een pittige rol, omdat zijn omgeving en de dieren waarmee hij communiceert volledig computer geanimeerd zijn. De CGI animaties zien er prachtig uit! Vooral Baloo de beer en King Louie – die deze keer in de vorm van een gigantopithecus in plaats van een orang-oetan op het beeld verschijnt – waren voor mij de hoogtepunten op het gebied van de animaties.

De door Jon Favreau geregisseerde film komt dicht in de buurt van de Disney Classic en men zet dus het succes met de live-action verfilmingen voort. The Jungle Book is spannend, grappig, hartverwarmend en soms ook wel een beetje griezelig. Vooral Idris Elba imponeert met zijn diepe lage stem als Shere Khan terwijl Christopher Walken en Bill Murray de perfecte keuzes zijn om King Louie en Baloo de beer van hun stemmen te voorzien. De rol van Bagheera is niet zo groot en om die reden had Ben Kingsley niet veel te doen. Dat geldt eveneens voor Scarlett Johansson die voor één scène de stem insprak van Kaa. In alle eerlijkheid vind ik dat jammer, omdat Kaa juist in de klassieker voor heel veel humor zorgde. Dat is nu niet het geval. En wat ik jammer vind is dat Colonel Hathi de grote afwezige is. Hoewel de olifanten te zien zijn in de live-action versie, spreken zij niet.

Ach, die minpunten neem ik graag voor lief, want ik heb mij uiteindelijk uitstekend vermaakt met The Jungle Book. De Blu-ray Disc die ik met dank aan The Walt Disney Company Benelux mocht beoordelen is een zeer nette release met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Het beeld staat in het formaat 1.85:1 en in 1080p op de schijf terwijl het geluid in DTS-HD MA 7.1 aanwezig is. Helaas ontbreekt de Nederlands gesproken versie en is de film alleen in het Engels of in het Frans te bekijken. Uiteraard is deze wel Nederlands ondertiteld. Op het gebied van extra’s heeft het consument niets te klagen, want op het schijfje staan een aantal vooruitblikken naar andere films van Disney, de 35 minuten durende documentaire ‘The Jungle Book reimagined’ waarin de filmmakers en acteurs aan het woord komen, de 8 minuten durende special ‘I am Mowgli’ die over de zoektocht naar de juiste Mowgli gaat, een 3 minuten durende special genaamd ‘King Louie’s Temple: Layer by layer’ waarin er stil wordt gestaan bij de nieuwe versie van het populaire liedje ‘I Wanne Be Like You’ en begeleidend audiocommentaar.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

5 thoughts to “The Jungle Book (2016) Blu-ray Disc recensie”