The Invisible Man (2020) recensie

The-Invisible-Man_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2020-Universal-Pictures-InternationalDe timing van de release van The Invisible Man is ongunstig. De film draaide nog maar net in de bioscoop toen het Coronavirus uitbrak in Nederland. Met als gevolg dat de bioscopen de deur hebben gesloten en de kans om de film te kijken werd ontnomen. Daarom heeft Universal Pictures besloten om de film eerder beschikbaar te stellen op video on demand-platformen zoals Pathé Thuis. Waar je de film kunt huren voor een bedrag van € 17,99. Pittig aan de prijs, maar nog altijd goedkoper dan een bezoekje aan de bioscoop. Zeker als je met meerdere mensen kijkt.

In de holst van de nacht vertrekt Cecilia (Elisabeth Moss) uit de villa van haar echtgenoot Adrian (Oliver Jackson-Cohen). Ze kan niet langer meer met hem onder één dak wonen en ze vindt onderdak bij haar goede vriend James (Aldis Hodge). Wanneer het nieuws naar buiten komt dat Adrian zelfmoord heeft gepleegd, valt er bij Cecilia een last van haar schouders. Maar de rust is van korte duur als zij het gevoel krijgt dat ze wordt geterroriseerd door een onzichtbare man. Terwijl niemand haar geloofd doet Cecilia er alles aan om aan te tonen dat Adrian nog leeft en een manier heeft gevonden om als de onzichtbare man haar het leven zuur te maken.

Dark Universe
The Invisible Man is Jason Blum’s poging om het Dark Universe nieuw leven in te blazen. Met films zoals The Wolfman, Dracula Untold en The Mummy kreeg men het niet voor elkaar om een solide franchise te bouwen. Ondanks dat het vermakelijke films met een aantal minpunten zijn. Met The Invisible Man is er in ieder geval een stap in de goede richting gezet. Leigh Whannell, de bedenker van de Saw-films, werd gestrikt om het scenario te schrijven en de film te regisseren en hij is er dan ook in geslaagd om een zenuwslopende en bij vlagen bloederige horror/thriller te creëren. Die tevens uitblinkt in overtuigende visuele effecten.

Elisabeth Moss
Het acteerwerk van Elisabeth Moss is goed te noemen en haar angst voor de onzichtbare man lijkt authentiek. Dat zorgt voor een beklemmend gevoel bij de kijker, want je leeft met haar mee. Er is dan ook de twijfel of er echt een onzichtbare man is of dat Cecilia zwaar getraumatiseerd is. Maar daar wordt snel een antwoord op gegeven als Cecilia de strijd aangaat met haar onzichtbare echtgenoot. Door het vlotte tempo kijkt de film lekker weg en een interessante plotwending op het einde doet menig filmliefhebber verbazen. Pittig aan de prijs of niet, maar The Invisible Man is zeker de moeite waard om te huren. Zeker gezien het feit dat het bezoekje aan de bioscoop voorlopig niet mogelijk is.

The Invisible Man huur je bij Pathé Thuis.

3.5