The Incredible Hulk (2008) recensie

The Incredible HulkWat een hoop mensen niet weten is dat The Incredible Hulk deel uitmaakt van het Marvel Cinematic Universe. In 2008 regisseerde Louis Leterrier de bombastische actiefilm met Edward Norton in de hoofdrol. De Fight Club-acteur mocht daarmee in de voetsporen treden van de beroemde Lou Ferrigno en Eric Bana die al eerder de dubbelrol van wetenschapper Bruce Banner en de groene spierbundel speelden in de populaire televisiereeks en de matige live-action film uit 2003. Echter bleef zijn optreden als het imponerende personage beperkt tot één film en mocht Mark Ruffalo in 2012 het stokje overnemen toen de Hulk weer verscheen in The Avengers.

In The Incredible Hulk blijft het publiek een origins verhaal bespaard. Bruce Banner (Edward Norton) is ondergedoken en hij probeert wanhopig om een genezing te vinden voor zijn conditie. Maar als de Amerikaanse overheid hem op het spoor komt, is het nog maar een kwestie van tijd dat zijn hartslag de tweehonderd slagen per minuut bereikt en dat hij transformeert in het slopende groene wezen dat werkelijk alles op zijn pad vernietigt. Terwijl generaal Ross (William Hurt) de hulp inschakelt van de ervaren soldaat Blonsky (Tim Roth) om Banner in de kraag te vatten, krijgt de voortvluchtige wetenschapper hulp uit een onverwachte hoek om voor eens en altijd van zijn vloek af te komen.

De confrontaties tussen de speciale commando’s en de Hulk leveren spectaculaire momenten op die gepaard gaan met mooie CGI-animaties. Maar The Incredible Hulk is niets meer dan een introductiefilm die de vieze nasmaak van het teleurstellende Hulk uit 2003 moest wegspoelen. Daar zijn de makers aardig in geslaagd hoewel het niveau van genregenoten Iron Man en Thor niet wordt geëvenaard. Misschien heeft dat te maken met een gebrek aan diepgang of het ligt aan het zielloze acteerwerk van Hurt en Roth die niet echt lekker uit de verf komen als de tegenstanders van de groene kolos.

De tweede film in het Marvel Cinematic Universe die tevens voor de uitdaging stond om de ijzersterke actiefilm Iron Man uit 2008 te evenaren al dan niet te overtreffen, is dan ook een beetje een vreemde eend in de bijt. Een film die wellicht opzettelijk door de fans van het geliefde MCU wordt genegeerd, wat ergens ook begrijpelijk is. Maakt dat The Incredible Hulk een slechte film? Dat zeker niet, maar feilloos is deze ook niet. Als losstaande actiefilm slaagt deze film er prima in om het publiek gedurende de avond te entertainen, maar als onderdeel van fase 1 van het universum schiet The Incredible Hulk behoorlijk tekort.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

Sale NL