The Huntsman: Winter’s War (2016) Blu-ray Disc recensie

The Huntsman: Winter's WarHet is inmiddels 4 jaar geleden dat de vermakelijke adventure/fantasy Snow White and the Huntsman in de bioscoop verscheen. Dit jaar kwam het vervolg uit dat simpelweg de titel The Huntsman: Winter’s War draagt. Deze keer zonder actrice Kristen Stewart die in het eerste deel te zien was als Snow White, maar ook zonder regisseur Rupert Sanders die zijn taken heeft moeten overdragen aan de debuterende Cedric Nicolas-Troyan. Het vervolg – dat zich zowel voor, tijdens als na Snow White and the Huntsman afspeelt – verschijnt nu op DVD en Blu-ray Disc en daarom is het ook een mooi moment om de film te beoordelen.

De titel verklapt het al een beetje dat The Huntsman: Winter’s War draait om de jager die opnieuw prima wordt gespeeld door Thor-acteur Chris Hemsworth. We zien hoe hij als jongetje wordt getraind om te doden in het koninkrijk van de ijskoningin Freya, maar op een dag besluit om samen met zijn ware liefde Sara te ontsnappen. Echter loopt de ontsnappingspoging uit in een drama voor de jager die na het verlies van zijn vrouw vastberaden is om de ijskoningin en haar kwaadaardige zus Ravenna te verslaan.

In een avonturenfilm van nog net geen 2 uur zien we hoe Hemsworth het samen met zijn bondgenoten opneemt tegen gevaarlijke tegenstanders zoals de overgebleven jagers van Freya, bloeddorstige goblins en het woeste landschap van het verdeelde Koninkrijk. De spectaculaire scènes vol met bloederige gevechten en mooie speciale effecten worden afgewisseld met leuke oneliners en veel humor. Het is niet alleen Hemsworth die enorm grappig uit de hoek kan komen, maar ook Nick Frost en Rob Brydon zorgen in de rollen van de dwergen Nion en Gryff voor enorm veel kijkplezier.

Het acteerwerk is dan ook in orde en Kristen Stewart wordt helemaal niet gemist. Zij was in het eerste deel de zwakke schakel, maar in het vervolg weet iedereen te overtuigen. Ook nieuwkomers Emily Blunt en Jessica Chastain – die de rollen van Freya en Sara spelen – voelen zich thuis in de fantasiewereld. Charlize Theron is eveneens weer van de partij als de boosaardige Koningin Ravenna, maar ze krijgt te weinig schermtijd om zich echt te laten gelden. Desalniettemin speelt ze in de tijd dat ze op het scherm te zien is de rol opnieuw uitstekend.

The Huntsman: Winter’s War is dus een veelzijdige film waarin het geweld de aandacht opeist en de grappige en romantische scènes voor de ademruimtes zorgen. De special effecten zien er goed uit hoewel het soms iets te duidelijk zichtbaar is dat het landschap, een paleis of de ijspegels die Freya met haar magie produceert met behulp van de computer zijn gemaakt. Een klein minpuntje van het vervolg dat verder prima in elkaar is gezet door de debuterende regisseur Cedric Nicolas-Troyan. The Huntsman: Winter’s War is vanaf 24 augustus verkrijgbaar op een zeer nette Blu-ray Disc die een uitstekende beed- en geluidskwaliteit bevat. De schijf bevat zowel de originele bioscoopversie als de bijna 10 minuten langere extended version van de film en een heleboel extra’s. Daaronder verwijderde scènes me begeleidend commentaar van de regisseur, een gag reel, de 30 minuten durende making of ‘Winter’s vistas’ en audiocommentaar van de filmmaker.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “The Huntsman: Winter’s War (2016) Blu-ray Disc recensie”