The Hunt (2020) recensie

De spannende actie-/horrorfilm The Hunt is één van de films die dit jaar het slachtoffer is geworden van de Coronacrisis. In de Verenigde Staten werd al eerder besloten om de film vervroegd uit te brengen via de online streamingdiensten en in Nederland kreeg de film van regisseur Craig Zobel een beperkte bioscooprelease. Maar nu The Hunt op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc is verschenen, kunnen de filmliefhebbers alsnog genieten van ruim anderhalf uur bloedvergieten.

Bloedvergieten

Vergis je niet, want het gaat er in The Hunt stevig aan toe. Al in de openingsfase wordt duidelijk dat er een groep van rijke en invloedrijke piefen met een privéjet onderweg zijn naar een onbekende locatie om onschuldige mensen op te jagen en te vermoorden. Eenmaal op locatie aangekomen worden de potentiële slachtoffers in het bosrijke gebied gedumpt om vervolgens één voor één ten prooi te vallen aan de schietgrage rijkaards. De slachtpartijen komen kleurrijk in beeld en beelden van doormidden gezaagde torso’s, afgehakte ledematen en slagaderlijke bloedingen worden dan ook niet geschuwd.

Verhaal ondergeschikt

Hoewel het verhaal ondergeschikt lijkt te zijn aan al dat bloedvergieten, wordt er na een bloedrijke openingsfase meer aandacht besteed aan de personages en de beweegredenen van de elitegroep om onschuldige mensen op te jagen. We volgen potentieel slachtoffer Crystal (Betty Gilpin), die met haar training en doortastende aanpak erin slaagt om haar belagers om zeep te helpen. Met als ultieme doel om de gevaarlijke leidster van de groep, Athena (Hilary Swank), een lesje te leren. Een spannende en bloederige climax is dan ook onvermijdelijk.

Knipoog

Maar het gebeurt allemaal met een knipoog. De film van Blumhouse Productions is snoeihard en bloederig, maar bij vlagen ook ontzettend komisch. Als buitensporig geweld en overdreven moordpartijen tenminste jouw ding is. Veel meer dan dat heeft The Hunt ook niet te bieden, maar dat is niet negatief bedoeld. Het verstand op nul zetten en genieten van een anderhalf uur durende killing spree, is voor mij althans een fijn tijdverdrijf. Hoewel de filmliefhebber, die op zoek is naar goed uitgewerkt verhaal, iets minder plezier zal beleven aan deze actie-/horrorfilm.

Waardering: 3.5 uit 5.