The Hunger Games: Mockinjay Part 2

The Hunger Games: Mockingjay Part 2 (2015) 3D Blu-ray Disc recensie

In mijn recensie van The Hunger Games: mockingjay Part 1 schreef ik dat ik hoopte op een spectaculair slot van de populaire filmreeks. Bijna een jaar nadat ik het eerste deel van de laatste film heb gezien, kan ik eindelijk zien hoe de rebellen uit de verschillende districten in Panem de handen ineen slaan en in opstand komen tegen het schrikbewind van de sadistische President Snow (Donald Sutherland). En of The Hunger Games: mockingjay Part 2 dat spectaculaire slot is geworden lees je in mijn recensie.

Logischerwijs gaat The Hunger Games: mockingjay Part 2 verder op het punt waar het eerste deel eindigde. Peeta (Josh Hutcherson) is bevrijd en de plannen van President Alma Coin (Julianne Moore) en spelmaker Heavensbee (Philip Seymour Hoffman) nemen serieuze vormen aan. Katniss (Jennifer Lawrence) heeft haar bijdrage als de Spotgaai geleverd en er zijn genoeg propo’s gemaakt om de inwoners van de districten in opstand te laten komen. Toch wil de winnares van de hongerspelen zich aansluiten bij de eenheid van Boggs (Mahershala Ali), want ze is vastbesloten om President Snow te elimineren.

Aan de rand van het gedeeltelijk geëvacueerde Capitool begeeft de eenheid zich langzaam maar zeker naar het onderkomen van President Snow, maar de duizenden pods en honderden wachters maken de missie er niet makkelijker op. Dit leveren vermakelijke en spannende fragmenten op waarin Katniss en haar volgelingen het opnemen tegen het leger van Snow en bloeddorstige wezens die Mutilanten worden genoemd. De speciale en visuele effecten eisen dan ook alle aandacht op en evenals in het voorgaande deel zien deze er spectaculair uit. Desalniettemin blijft men ook gefocust op het verhaal en vooral de relaties tussen Katniss, Gale (Liam Hemsworth) en Peeta spelen in The Hunger Games: mockingjay Part 2 een belangrijke rol.

Met een speelduur van ruim 2 uur is de door Francis Lawrence geregisseerde actie/fantasy aan de lange kant, maar je hebt nooit het gevoel dat de film langdradig is. Het acteerwerk is op orde, maar er is ook een goede balans tussen het verhaal en de bombastische actiescènes. Desalniettemin moet ik concluderen dat The Hunger Games: mockingjay Part 2 niet spectaculairder dan zijn voorganger is. Het is meer een herhaling van wat we al eerder hebben gezien, maar daar is ook niets mis mee! De film is enorm vermakelijk en naar mijn mening een waardige afsluiter van de franchise.

The Hunger Games: mockingjay Part 2 ligt vanaf 22 maart in de winkels (of je kunt deze film ook via het Internet bestellen) en Belga Films brengt verschillende versies op de markt. Daaronder een luxe 3D Blu-ray Disc combopack dat ook de 2D versie van de film, maar ook een DVD en een extra bonusdisc bevat. En ik mocht met dank aan de filmmaatschappij een kritische blik werpen op deze uitvoering. Het beeld van de 2D versie staat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijf en het is haarscherp! De 3D versie is eveneens in 1080p te zien, maar het formaat is aangepast naar 1.78:1. De 3D effecten zijn mooi, maar de scènes waarin deze effecten er echt toedoen zijn naar mijn mening schaars. De krachtige doch uitstekend gedoseerde Dolby Atmos soundtrack klinkt uitstekend! De DVD uitvoering bevat eveneens goede beed- en geluidskwaliteit, maar is in vergelijking met de HD versies logischerwijs toch minder van kwaliteit.

De 2D Blu-ray Disc bevat een aantal interessante extra’s, zoals audiocommentaar van regisseur Francis Lawrence en producent Ninja Jacobson, trailers van films die Belga Films uitbrengt en een setje trailers van The Hunger Games: mockingjay Part 2. Daarnaast zijn er ook een aantal specials aanwezig waarin men een blik werpt op de tentoonstelling van The Hunger Games, meer uitleg geeft over het filmen op locatie in Atlanta, Parijs en Berlijn en er wordt ingezoomd op het creëren van het intrigerende personage Tigris en het gevecht tegen de Mutilanten in de tunnels van het Capitool. Maar de kers op de taart is toch wel de extra bonus disc die in deze luxe versie aanwezig is.

De bonus disc staat vol met interessant bonusmateriaal. In 8 specials van circa 15 minuten komen acteurs, actrices, de regisseur en verschillende crewleden aan het woord en er wordt meer informatie gegeven over de productie, de visuele effecten, de kostuums, de make-up effecten, de verschillende filmlocaties, de stunts, special effects, de wapens die in The Hunger Games: mockingjay Part 2 worden gebruikt en het proces na het filmen. In A Different World: Reflection staat men ook nog even stil bij het plotselinge overlijden van acteur Philip Seymour Hoffman en in de special Cinna’s Sketchbook geeft men iets meer informatie over Katniss’s armor. En tot slot komen de acteurs en actrices ook nog uitgebreid aan bod in de leuke special Going Rogue: The Cast.

Met dank aan Belga Films voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3 thoughts to “The Hunger Games: Mockingjay Part 2 (2015) 3D Blu-ray Disc recensie”

1. De extra’s van de disc versie klinken wel boeiend. Zelf vond ik de Mockingjay films niet heel tof. Voor het kijken van de delen in de bioscoop heb ik de boeken gelezen. Daar vond ik Mockingjay ook al tegenvallen. De film nam dit verhaal natuurlijk over, wat voor mij het grootste minpunt was.