The Host (2020) recensie

Wanneer je geld van de baas steelt en het gestolen bedrag vergokt tijdens een pokerwedstrijd, dan vraag je natuurlijk om problemen. Voor de jonge bankier Robert (Mike Beckingham) is het een nachtmerrie die werkelijkheid wordt. De enige manier om zijn schuld in te lossen is om voor de invloedrijke misdaadkoning Lau (Togo Igawa) een koffertje te vervoeren naar Amsterdam. Maar Robert belandt van de ene uitzichtloze situatie in de andere. Hoewel het echte gevaar niet afkomstig is van de meedogenloze misdaadkoning of de doortastende DEA-agent die hem op de hielen zit.

Brits-Nederlands

The Host is een Brits-Nederlandse co-productie die zich gedeeltelijk afspeelt in Londen en zich grotendeels afspeelt in Amsterdam. Voor de Nederlandse filmliefhebber is er dan ook veel herkenning, zoals beelden van het Rokin, de Dam en herkenbare Nederlandse hoofdrolspelers. Maryam Hassouni, bekend van Soof en Dunya & Desie, speelt op voortreffelijke wijze de rol van Vera. Een schattige doch gevaarlijke hostess waar Robert aan ten prooi valt als hij tijdens de korte reis in één van haar kamers verblijft.

Verrassing

Hoewel The Host als een spannende misdaad/thriller begint, wordt het halverwege duidelijker dat het meer een horrorfilm is. Waarin bloederige taferelen niet worden geschuwd. Het deed mij denken aan films zoals Psycho en tot op zeker hoogte aan Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street. Want evenals in de naargeestige musical van Tim Burton belanden Vera’s slachtoffertjes uiteindelijk op de menukaart van de nabijgelegen hamburgertent van Vera’s handlanger Gerrie (Reinout Bussemaker).

Simpel vermaak

Ondanks dat het acteerwerk van Hassouni en Beckingham goed te noemen is, is het acteerwerk van de ondersteunde cast benedenmaats. De meeste acteurs en actrices maken zich schuldig aan overacting. In het bijzonder Nigel Barber als de doortastende DEA-agent, die meer een persiflage is op het beroemde karakter Columbo. Daarnaast is het interessante verhaal niet bijster goed uitgewerkt, omdat de oplettende kijker vrij snel doorheeft hoe de vork in de steel zit. Met een beetje mysterie en interessante onthullingen in de slotfase, had The Host wellicht meer indruk gemaakt. Desalniettemin is het een leuke film om eens op te zetten. Grotendeels te danken aan hoe Maryam Hassouni de rol van de krankzinnige hostess invult.

SCORE: 6,5

The Host