The Hole

The Hole (2009) recensie

Gremlins, The Howling en Small Soldiers. Om even een paar films te noemen die regisseur Joe Dante heeft gemaakt. Een bekende naam in Hollywood, maar geen filmmaker die met grote regelmaat in de regiestoel kruipt. Zijn filmografie zit dan ook vol gaten die worden opgevuld met werk aan korte films en afleveringen van televisieseries. In 2009 werd er na een periode van rust toch weer een film van hem uitgebracht hoewel de horrorfilm The Hole niet groot genoeg was om in de bioscoop te vertonen.

In The Hole draait het om de twee broers Dane (Chris Massoglia) en Lucas (Nathan Gamble). Ze zijn samen met hun moeder Susan (Teri Polo) verhuisd naar een nieuw huis in een klein dorpje waar Dane al snel zijn oog laat vallen op zijn knappe buurmeisje Julie (Haley Bennett). Maar als de twee broers een mysterieus en afgelosten gat in de kelder van het huis ontdekken, blijft er weinig tijd over voor romantiek. Want de vreemde en angstaanjagende gebeurtenissen in en rondom het huis nemen in rap tempo toe als zij het luik openen. Dat hen doet afvragen of zij wellicht de poorten naar de hel hebben geopend.

Mysterieus gat

Gezien de opzet en het toch wel matige acteerwerk van de jonge hoofdrolspelers, kan The Hole net zo goed als een willekeurige aflevering van Afraid of the Dark worden bestempeld. Jonge tieners ontdekken iets mysterieus en kwaadaardigs en ze krijgen het aan de stok met hun ergste nachtmerries. Zo krijgt Dane het aan de stok met een duister figuur terwijl Lucas wordt opgejaagd door een speelgoedclown. Ondanks dat het vermakelijke momenten oplevert wordt The Hole nergens spannend of angstaanjagend. Dat toch wel van belang is als we spreken over een horrorfilm.

Braaf

De film van Joe Dante is dan ook veel te braaf om bestaansrecht te hebben in het horrorgenre. Wanneer de spanning ontbreekt kan je als filmmaker er nog voor kiezen om de kijker te trakteren op een aantal bloederige en onsmakelijke fragmenten, maar ook deze beelden blijven uit. Een gemiste kans als je het mij vraagt, want het verhaal heeft toch zeker de potentie om er iets leuks mee te doen. Desalniettemin kijkt The Hole lekker weg. Ondanks dat er genoeg minpunten te benoemen zijn. Misschien is het helemaal geen slecht idee om de film als tussendoortje mee te pakken. Hoewel ik het goed begrijp dat de film geen bioscooprelease werd gegund.

The Hole

Waardering: 3 uit 5.