The Hitcher

The Hitcher (1986) recensie

Ik kijk graag naar films uit de jaren ’80 en er zijn destijds een hoop uitstekende films gemaakt. Daaronder de door Robert Harmon geregisseerde thriller The Hitcher waarin Rutger Hauer de hoofdrol speelt. In het debuut van Harmon speelt de Nederlandse acteur de rol van de lifter John Ryder. Een maniakale seriemoordenaar die langs de snelwegen van de Verenigde Staten de onschuldige voorbijgangers die hem oppikken vakkundig om zeep helpt.

Tijdens de opening maken we al direct kennis met Ryder als de nietsvermoedende chauffeur Jim Halsey (C. Thomas Howell) hem oppikt. Ryder’s intenties zijn direct duidelijk en door het zeer overtuigende acteerwerk van Hauer weet je direct dat dit fout gaat aflopen. In de resterende speelminuten zien we hoe de jonge chauffeur samen met de serveerster van de lokale diner Nash (Jennifer Jason Leigh) de aanslagen van Ryder moeten zien te overleven. Want de lifter rust niet eerder voordat hij het tweetal heeft omgebracht.

The Hitcher is dan ook een vlotte en een spannende film. Mede te danken aan het zeer goede acteerwerk van Rutger Hauer die een angstaanjagende en mysterieuze John Ryder vertolkt. Tot en met het einde blijven zijn motieven onduidelijk en er is een onderhuidse spanning aanwezig die je op het puntje van je stoel houden. Maar ook het spel van C. Thomas Howell en Jennifer Jason Leigh is prima te noemen en de film bevat genoeg actie in de vorm van spannende achtervolgingen waarbij er een groot aantal voertuigen sneuvelen.