The Haunting of Hill House

The Haunting of Hill House (2018) recensie

The Haunting of Hill HouseOuija: Origin of Evil, Oculus, Before I Wake en Gerald’s Game. Om maar even een paar vermakelijk en goed in elkaar stekende horrorfilms en thrillers te benoemen die door editor en filmmaker Mike Flanagan zijn geregisseerd. Na het succes van Gerald’s Game schakelde Netflix hem in om zich te ontfermen over de Netflix Original The Haunting of Hill House. Een 10-delige serie waarin het drama en de horror samenkomen en het publiek meesleurt in een wereld vol met familiedrama, intriges, geestverschijningen en afschuwelijke gebeurtenissen.

Het verhaal draait om de familie Crain die het leegstaande landhuis Hill House betrekken met de intentie om het huis op te knappen en met winst door te verkopen. Maar al na de eerste nacht beginnen de kinderen vreemde dingen te zien en te horen die er uiteindelijk voor zorgen dat niet alleen het gezin in het holst van de nacht op de vlucht slaat, maar dat er ook een familielid op een lugubere wijze om het leven komt. Na deze afgrijselijke gebeurtenis valt de familie uit elkaar om op latere leeftijd hun geesten uit het verleden weer onder ogen te komen.

De eerste afleveringen zijn dan ook spannend en mysterieus. We volgen de Crain kinderen als volwassenen die allen te maken hebben met hun fijne en lugubere herinneringen aan hun jeugd. Steven (Michiel Huisman) beweert nooit iets gezien of gevoeld te hebben terwijl hij zijn dagelijkse kost verdient met het schrijven van horrorverhalen. Zijn zus Shirley (Elizabeth Reaser) probeert haar verleden te verdringen door zich volledig te focussen op haar eigen bedrijf terwijl haar iets jongere zus Theo (Kate Siegel) in haar gastenverblijf probeert om te gaan met haar zware baan als kinderpsycholoog. De tweeling Luke (Oliver Jackson-Cohen) en Nellie (Victoria Pedretti) zijn samen met hun uit het oog verloren vader Hugh (Timothy Hutton) de enigen die er heilig van overtuigd zijn dat Hill House een spookhuis is waar echte geesten ronddwalen en terroriseren.

De onderlinge relaties zijn dan ook stroef en er zijn geen enkele momenten waarop de familieleden bij elkaar komen. Tenzij er iets afgrijselijks gebeurt. Met een verhaal dat goed in elkaar steekt en het puike acteerwerk van de ensemble cast, weet Flanagan het publiek mee te sleuren in een wereld waarin de moeizame familierelaties en de bijhorende intriges hand in hand gaan met huiveringwekkende gebeurtenissen. Jump scares en grafische beelden van schrikwekkende geesten worden niet geschuwd, maar The Haunting of Hill House is zeker meer dan een vluchtig project dat de kijker een aantal keren moet laten schrikken. De serie kruipt onder je huid en roept een breed assortiment aan emoties op waarbij er zowel ongeloof, verdriet als angst ontstaan. Netflix heeft daarmee dan ook weer goud in handen en de streamingdienst levert opnieuw een zeer onderhoudende serie af die als een must-see bestempeld mag worden.

• Serie
3.78 (9 votes)