The Hateful Eight (2015) recensie

The Hateful EightAls liefhebber van de films van Quentin Tarantino kan ik blijven kijken naar zijn films. Pulp Fiction trek ik regelmatig uit de kast, Jackie Brown heb ik inmiddels al meer dan vijf keer gezien en ook zijn debuut Reservoir Dogs blijft een film die regelmatig in de Blu-ray speler verdwijnt. En dan heb ik Inglourious Basterds nog geen eens genoemd die naar mijn mening na Pulp Fiction zijn beste film is. De western The Hateful Eight is Tarantino’s achtste film die drie jaar na de western Django Unchained verschijnt, maar deze film staat verder los van de film uit 2012.

Tarantino heeft iets met westerns en ondanks dat hij zijn carrière begon als schrijver en regisseur van misdaadfilms waarin spitsvondige dialogen en expliciet geweld voor het vermaak zorgen, lijkt de regisseur zich nu toch vooral te focussen op films waarin schietgrage cowboys op paarden en spookstadjes de aandacht opeisen. Maar de westerns die hij maakt kun je niet vergelijken met de spaghettiwesterns waar de meeste mensen al snel aan denken. Ook deze films zitten vol met briljante dialogen, grof geweld en spanning.

Het is ook geen geheim dat Samuel L. Jackson een favoriet van de filmmaker is, want de acteur heeft bijna in alle films van de Kill Bill-regisseur gespeeld. In de rol van premiejager Marquis Warren is hij helemaal in zijn nopjes en hij speelt deze dan ook voortreffelijk. Maar het is niet alleen Sam Jackson die de show steelt, want Kurt Russell speelt de rol van zijn reisgenoot en collega premiejager John ‘The Hangman’ Ruth meer dan uitstekend terwijl Jennifer Jason Leigh de rol van de gevaarlijke dievegge Daisy Domergue grandioos speelt.

Naast het puike acteerwerk slaagt The Hateful Eight door de prachtige decors en de authentieke kostuums die aanwezig zijn. Ik waande mijzelf echt in het tijdperk waarin de film zich afspeelt en ik heb ook genoten van de geweldige sfeer die aanwezig is. Evenals Reservoir Dogs speelt de film zich grotendeels op één en dezelfde locatie af. Een blokhut waar het gezelschap van uiteenlopende personages schuilt als het slechte weer de weg naar het dichtstbijzijnde plaatsje onbegaanbaar maakt. Maar tijdens deze tijdelijke stop lopen de gemoederen hoog op en is de wantrouwige Warren ervan overtuigd dat deze ontmoeting niet toevallig is.

De spanning neemt toe en in de slotfase wordt de kijker nog eens getrakteerd op heerlijke scènes vol bloedvergieten en buitensporig geweld. The Hateful Eight doet in dat opzicht zeker niet onder voor de eerdere films van Tarantino. Het is dan ook fijn dat deze film sinds kort verkrijgbaar is op DVD en Blu-ray Disc, want dit is een film die ik ongetwijfeld nog vaker wil zien. De Blu-ray versie is een zeer nette schijf met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en het bonusmateriaal bestaat uit twee interessante documentaires. In de documentaire Beyond The Eight komen de regisseur, zijn teamleden en de hoofdrolspelers aan het woord komen en zij vertellen meer over de productie. In de documentaire Guide to Glorious 70mm neemt Samuel L. Jackson de kijker mee naar het mooie 70mm formaat waar de film in geschoten is.

Met dank aan eOne Entertainment Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3 thoughts to “The Hateful Eight (2015) recensie”