The Happytime Murders (2018) recensie

The-Happytime-Murders_ps_1_jpg_sd-lowWie kent ze nu niet. De kleurrijke poppen van Jim Henson. Beter bekend als The Muppets! Kermit The Frog, Fozzie Beer en Miss Piggy zijn beroemde personages die al sinds de jaren ’70 de buis onveilig maken. Wie had ooit kunnen denken dat de vrolijke en humoristische poppen van Henson als inspiratie zouden dienen voor een film waarin grof taalgebruik en geweld hand in hand gaan. Toch werd dit werkelijkheid toen Jim Henson’s zoon Brian vorig jaar de komische misdaadfilm The Happytime Murders regisseerde.

Na een kritieke fout moet de pop Phil Philips (Bill Barretta) zijn penning inleveren en een carrière als privé-detective achtervolgen. Toch heeft zijn voormalige partner Connie (Melissa McCarthy) zijn hulp hard nodig als een seriemoordenaar het voorzien heeft op de castleden van de jolige poppenshow The Happytime Gang. De poppen worden één voor één vermoordt en het is aan Connie en haar oude partner de taak om de moordenaar tot een halt toe te roepen.

Overeenkomsten
Ondanks dat de poppen in The Happytime Murders veel uiterlijke overeenkomsten hebben met de poppen uit The Muppet Show en Sesamstraat, heeft de film van Brian Henson geen koppelingen met The Walt Disney Company en de voorgaande films waarin de lieftallige karakters een hoofdrol spelen. De misdaadkomedie vol grof taalgebruik, zinloos geweld en flauwe humor staat volledig op zichzelf. De slogan “no kids allowed” op de cover van de kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc waarschuwt dan ook en geheel terecht dat dit absoluut niet geschikt is voor jonge kijkers.

Who Framed Roger Rabbit?
Toen eenmaal de trailer van The Happytime Murders verscheen vormde ik direct een beeld bij grofgebekte poppen die alles doen en laten wat God verboden heeft. Ik had er dan ook veel zin in en ik verwachte een film waarbij ik mij regelmatig zou verbazen over het buitensporige gedrag van de kleurrijke figuurtjes. Helaas wordt het op papier uitstekende concept niet helemaal goed uitgewerkt en is het nog relatief mild wat Brian Henson op de kijker afvuurt. Daarnaast is het een feit dat het verhaal verdacht veel lijkt op dat van Who Framed Roger Rabbit? en eigenlijk niets nieuws te bieden heeft. Wat het bijzonder lastig maakt om de volle aandacht erbij te houden.

Waste of time
Dat gezegd hebbende moet ik wel objectief blijven en toegeven dat The Happytime Murders wel degelijk zijn momenten heeft. Waarbij de lachspieren eens flink aan het werk worden gezet. Mede te danken aan Melissa McCarthy die toch in iedere film weer voor het nodige vermaak weet te zorgen. Terwijl Elizabeth Banks nog een leuke bijrol invult als host van The Happytime Gang slash stripper die als het ex-vriendinnetje van Phil hem probeert te helpen in zijn speurtocht naar de dader. Het advies is dan ook om de film een eerlijke kans te geven, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Temper de verwachtingen en het kan weleens een leuke filmavond worden.

Met dank aan The Searchers en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2.5