The Handmaid's Tale

The Handmaid’s Tale – Seizoen 1 (2017) recensie

The Handmaid's TaleThe Handmaid’s Tale is een serie die al een poosje op mijn overvolle lijstje van series die ik nog moet kijken stond, maar onlangs ben ik er dan toch aan begonnen. Zeker na de lovende woorden die op het Internet te vinden zijn, maar ook in mijn directe omgeving werd ik regelmatig geattendeerd op de dramaserie. Waarvan de eerste drie seizoenen op Videoland zijn te vinden. En ik ben zeker niet teleurgesteld. Want vanaf het eerste moment grijpt The Handmaid’s Tale je bij de strot.

In een dystopische wereld waar het geboortecijfer drastische is gedaald en een groep van Christelijke fundamentalisten de macht over de Verenigde Staten heeft gegrepen, worden vruchtbare vrouwen gedwongen om dienstmeiden te worden. Die worden toegewezen aan de bevelhebbers van Gilead en diens vrouwen. Hen taak is om kinderen te baren en in een maandelijks ritueel probeert de bevelhebber zijn dienstmaagd te bezwangeren. June (Elisabeth Moss) wordt evenals velen lotgenoten van haar gezin losgerukt om in dienst te treden bij bevelhebber Waterford (Joseph Fiennes). Die zijn dienstmaagd niet alleen seksueel misbruikt, maar ook manipuleert om haar werk naar wens uit te voeren. Ondanks dat de dienstmaagden streng worden opgeleid zodat zij niet opstandig worden, heeft June geen enkele intentie om zonder weerstand aan haar plichten te voldoen.

Machtsmisbruik

De eerste aflevering van The Handmaid’s Tale zet direct de toon voor het verloop van de serie. De Verenigde Staten is reeds overgenomen door het regime genaamd Gilead en vrouwen zijn al hen rechten kwijt. Behalve als je de echtgenote bent van één van de bevelhebbers die er in geloven dat zij God’s werk verrichten. Maar het geloof wordt misbruikt om een zieke machtspositie uit te oefenen over de machteloze vrouwen. Die in dieprode kledij met spierwitte hoofdkappen worden gekleed. In de grauwe dystopische wereld vallen zij met gemak op en is de gemeenschap van de dienstmaagden eenvoudig onder controle te houden door de Ogen. Een soort politiemacht die in dienst van Gilead werkt. Maar er zijn ook mensen binnen Gilead die de dienstmaagden proberen te helpen.

Zenuwslopend

Het eerste seizoen is dan ook zenuwslopend, want June’s opstandige gedrag zorgt ervoor dat ze regelmatig in de problemen komt en ter verantwoording wordt geroepen. Terwijl ze een manier zoekt om te vluchten. Ze sluit onwaarschijnlijke vriendschappen en bondgenootschappen om haar doel te verwezenlijken. In de hoop dat zij op een dag herenigd wordt met haar dochtertje die haar is ontnomen. Hierin is het acteerwerk van Elisabeth Moss treffend. Alleen al met haar verloren blikt wint ze het hart van de kijker. Je leeft met haar mee terwijl je geregeld vol ongeloof aanschouwt welke vreemde praktijken er in Gilead plaatsvinden. The Handmaid’s Tale is dan ook zeker een aanrader hoewel het een spraakmakende serie is. Waarin seksueel misbruik, machtsmisbruik en zinloos geweld niet worden geschuwd.

Waardering: 4.5 uit 5.