The-Grudge_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2018-CTMG-All-Rights-Reserved-ALL-IMAGES-ARE-PROPERTY-OF-SONY-PICTURES-ENTERTAINMENT-INC

The Grudge (2020) recensie

The-Grudge_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2018-CTMG-All-Rights-Reserved-ALL-IMAGES-ARE-PROPERTY-OF-SONY-PICTURES-ENTERTAINMENT-INCDe eerste bioscoopfilm van het jaar is een feit! Tegen beter weten in bezocht ik The Grudge, want de horrorfilm van regisseur Nicolas Pesce wordt met de grond gelijkgemaakt. Zowel de critici als het publiek zijn niet te spreken over de zogenaamde requel die een soort van vervolg is op de Amerikaanse remake van Ju-On uit 2004. Maar ik wil toch altijd zelf beleven of een film inderdaad zo slecht is als dat er wordt beweerd.

De politie staat voor een raadsel als er op een afgelegen weg een auto met daarin een gehavend lijk wordt gevonden. Wanneer rechercheur Muldoon (Andrea Riseborough) en haar partner de plaats van het misdrijf onderzoeken, vinden zij een aanwijzing naar het adres van de familie Matheson. Die tegenwoordig in het huis wonen waar ooit de familie Landers heeft gewoond. Geen onbekende locatie voor de politie, want op dat adres heeft zich 2 jaar geleden een akelig familiedrama afgespeeld. Terwijl Muldoon alle waarschuwingen van haar collega’s in de wind slaat, is zij vastberaden om te zoeken wat er met het huis aan de hand is.

Requel
Een requel is een mooie verzonnen term om een vervolg dat eigenlijk een reboot van een franchise is mee aan te duiden. Een truc die bijvoorbeeld uitstekend werd toegepast bij Halloween. Maar in het geval van The Grudge pakt het niet goed uit. Het Japanse origineel, maar ook de Amerikaanse remake uit 2004 zijn bloedstollende horrorfilms. De vervolgdelen werden al minder goed ontvangen, maar dat was geen reden om de franchise los te laten. Met als gevolg een hoop gekibbel en onenigheden, want The Grudge is al sins 2011 in productie! Uiteindelijk werd besloten om het originele plan om de franchise te rebooten losgelaten en een vervolg te maken dat zich in dezelfde periode als The Grudge afspeelt. Maar deze keer speelt het verhaal zich af op Amerikaanse bodem.

Schrikmomenten in overvloed
Er mankeert een hoop aan The Grudge. Het acteerwerk van hoofdrolspelers Lin Shaye, John Cho en Andrea Riseborough is niet eens zo slecht te noemen, maar de uitwerking van het verhaal is gewoon slecht. De tijdsprongen die worden gemaakt zaaien enorm veel verwarring en er is een groot gebrek aan spanning. De simpelste methode om het publiek dan te laten schrikken is om de film vol te stampen met zogenaamde ‘jump scores’. Pesce maakt zich dan ook veelvuldig schuldig aan alle horrorclichés die je maar kunt verzinnen. Met als resultaat dat The Grudge eerder slaapverwekkend dan angstaanjagend is. Een gemiste kans om van toch wel een bekende franchise weer iets moois te maken hoewel ik het waardeer dat de makers deze keer totaal iets anders hebben geprobeerd en niet teveel leunen op de vorige films.

Waardering: 1.5 uit 5.