The Grudge

The Grudge (2004) recensie

The GrudgeSlechts twee jaar na de release van de Japanse horrorfilm Ju-on: The Grudge, kreeg bedenker en regisseur Takashi Shimizu de kans om een Amerikaanse remake te maken. Die niet alleen bestemd was voor een breder publiek, maar ook voor de filmmaker een uitgelezen kans was om zijn creatie te verbeteren. Ondanks dat is The Grudge een exacte kopie van de spraakmakende horrorfilm. Waar helemaal niets mis mee is, want dit is wellicht één van de spannendste films die er ooit gemaakt is.

Samenvatting van het verhaal – Karen (Sarah Michelle Gellar) krijgt de kans om te zorgen voor een Amerikaans gezin dat zojuist naar Japan is geëmigreerd. Maar als ze aan de klus begint wordt ze al snel geconfronteerd met een vreemde situatie in het huis. Waar ze niet alleen ontdekt dat er een klein jongetje met zijn kat in de kast zit opgesloten, maar ook oog in oog komt te staan met een bovennatuurlijke verschijning. Vanaf dat moment wordt Karen het doelwit van de kwaadaardige entiteit en lijkt een ontsnapping aan diens kwade bedoelingen geen optie te zijn.

Recensie – Takashi Shimizu levert met The Grudge een puike film af, die destijds ook door de media werd bestempeld als één van de meest angstaanjagende films die er ooit gemaakt is. Zeker in 2004 toen ik de film voor het eerst zag, was ik enorm onder de indruk van de horrorfilm. Die uitblinkt in goed getimede schrikmomenten en het creëren van een naargeestig gevoel. Dat je bekruipt wanneer je de film kijkt en na afloop wel meer dan eens even over je schouder laat kijken of er geen huiveringwekkende verschijning je besluipt.

Voor een film die al bijna twintig jaar oud is heeft The Grudge zijn kracht nog niet verloren. De special effects en make-up effecten zijn nog steeds enorm goed en de angstaanjagende verschijning en het akelige geluid dat die produceert, zorgen nog altijd voor kippenvel op de armen. Het is dan ook een bovennatuurlijke horrorfilm die slaagt door de spannende opbouw en de bij vlagen huiveringwekkende momenten die na afloop nog lang door je hoofd blijven spoken. Het is dan ook een film die in tegenstelling tot de remake die vorig jaar in de bioscopen verscheen de kijker wel een onbehagelijk gevoel weet te bezorgen.

3.5