The Grinch (2018) recensie

De-Grinch_ps_2_jpg_sd-low_©-2018-Illumionation-Universal-PicturesHet is een beetje raar om in de lente een Kerstfilm op te zetten, maar door de Blu-ray Disc release van The Grinch ontkwam ik er niet aan. De met de computer geanimeerde familiefilm verscheen rond de feestdagen in de bioscoop en is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc. Het wereldberoemde verhaal van Dr. Seuss werd al meerdere keren verfilmd, maar nog niet eerder op de wijze zoals regisseurs Yarrow Cheney en Scott Mosier dat hebben gedaan. Ondanks dat zij trouw blijven aan het boek is The Grinch een gemoderniseerde versie voor jong en oud.

Het Kerstfeest is voor de jolige Who’s in WhoVille van groot belang. Het hele dorp wordt versierd en iedereen is in een feeststemming. Met uitzondering van de knorrige Grinch (Benedict Cumberbatch) die in een grot op de berg woont. Hij heeft een hekel aan het Kerstfeest, maar hij kan nauwelijks aan de feestvreugde ontkomen. Zijn haat neemt zo erg toe dat hij besluit om het Kerstfeest te stelen. Maar als de Grinch zijn snode plannetjes uitvoert gebeurt er iets dat hij niet had kunnen voorspellen.

Warm gevoel
Wie eerder How The Grinch Stole Christmas met Jim Carrey gezien heeft weet dat het oude verhaal over de Grinch een warm gevoel oproept. Iets wat in de animatiefilm van Cheney en Mosier ontbreekt. De focus ligt voornamelijk op het jonge publiek. Met als resultaat een kindvriendelijke film met enorm veel slapstick en flauwe humor. De boodschap die in eerdere publicaties en verfilming zo nadrukkelijk aanwezig is komt daarmee te vervallen. Iets dat ik persoonlijk enorm jammer vind en in alle eerlijkheid doet het naar mijn mening ook afbreuk aan het vermaak.

Moderniseren
Daarnaast heb ik er veel moeite mee dat men het verhaal probeert te moderniseren. Door bijvoorbeeld hip-hop nummers aan de film toe te voegen en de Grinch een drone te laten besturen. Het zijn van die momenten die naar mijn mening niet passen in een film zoals The Grinch. Het staat ook haaks op de momenten waarin de makers het boek nauwkeurig volgen. Dat zijn toch meer de klassieke fragmenten die het verhaal zo stijlvol maken. Het lijkt erop dat men dan ook zoekende was naar de juiste interpretatie waar ze dan ook niet in zijn geslaagd. Ondanks dat de mooie computeranimaties er wel gelikt uitzien.

Met dank aan Universal Pictures Benelux en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2