The Greatest Showman (2017) recensie | Blu-ray

The-Greatest-Showman_ps_1_jpg_sd-low_©-2017-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-rights-reservedIn Les Misérables uit 2012 liet Hugh Jackman al zien dat hij een aardig nootje kan zingen. De acteur die welbekend staat als de krachtige Wolverine in de X-Men films, speelt in de musical The Greatest Showman de rol van Phineas Taylor Barnum. Misschien wel de beroemdste Amerikaan aan het einde van de 19e eeuw die het circus met buitengewone personages en bijzondere dieren introduceerde. The Greatest Show On Earth zoals hij hem zelf noemde. Maar zijn carrière ging niet altijd over rozen, wat in de door Michael Gracey geregisseerde film ook uitgebreid aan bod komt.

Als de zoon van een minderbedeelde kleermaker, droomt PT Barnum (Hugh Jackman) van een leven als rijke en invloedrijke zakenman. Hoewel hij erin slaagt om een gezin te stichten met zijn droomvrouw Charity (Michelle Williams), is Barnum op zoek naar die ene kans om iets van zijn leven te maken. Na talrijke pogingen slaagt hij erin om het oude stoffige museum in zijn woonplaats om te toveren in een circus waar niet alleen bijzondere dieren te bewonderen zijn, maar ook buitengewonde individuen zoals de vrouw met een baard (Keala Settle), een klein persoon (Sam Humphrey) en een talentvolle acrobate (Zendaya).

Barnum is uiterst succesvol met het te kijk zetten van deze personen en het voor de gek houden van zijn publiek. Maar hij wil meer. Zijn lust naar macht en rijkdom maken Barnum met de dag onsympathieker terwijl hij zijn focus richt op het internationale succes van zangeres Jenny Lind (Rebecca Ferguson). Het circus, dat inmiddels gerund wordt door zijn compagnon Phillip (Zac Efron), laat hij links liggen terwijl hij ook nooit meer thuis bij zijn vrouw en kinderen is. Maar zoals de meeste mensen komt Barnum al snel tot de ontdekking dat succes slechts van korte duur is.

Het bijzondere verhaal over de beroemdste showman die ooit geleefd heeft, is verpakt in een muzikale film waarin de prachtige beelden van een 19e eeuwse setting uitstekend samensmelten met moderne popmuziek en vertellende songteksten. Een musical in de stijl van Moulin Rouge! en het recente La La Land. De film is vermakelijk, maar raakt soms ook een gevoelige snaar. Mede te danken aan het uitstekende acteerwerk van de hoofdrolspelers. Gracey levert dan ook een uitstekende film af die van het begin tot en met het einde vermaakt. Dat staat als een paal boven water.

The Greatest Showman is sinds kort verkrijgbaar op Video On Demand, DVD en een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die een prachtige beeld- en geluidskwaliteit bevat. Niet geheel onbelangrijk voor een film die het succes grotendeels te danken heeft aan de kleurrijke en bijzondere beelden die op de kijker worden geprojecteerd en aan de leuke en soms hartverwarmende songs. De overgebleven ruimte op de disc is goed benut door interessant extra’s toe te voegen. Zoals verschillende specials over het verhaal, de liedjes en het spektakel. Maar naast een fotogalerij en trailers, is de schijf ook voorzien van een Sing-Along special. Hartstikke leuk voor de fans die willen meezingen!

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.