The Great Wall

The Great Wall (2016) recensie

De avonturenfilm The Great Wall, met Hollywoodster Matt Damon in de hoofdrol, ligt sinds kort in de schappen op DVD en Blu-ray Disc. Toen deze in februari in de bioscoop verscheen werd ik wel nieuwsgierig naar de door Yimou Zhang geregisseerde film. Dat heeft vooral te maken met het feit dat Damon nauwelijks dit soort rollen speelt en ik was enorm nieuwsgierig hoe hij het zou gaan doen in de rol van de westerling William. Toch heb ik deze destijds op het grote scherm gemist, maar in de afgelopen week viel de Blu-ray Disc op de deurmat en ik ben er afgelopen zondag eens lekker voor gaan zitten.

Damon speelt dus de rol van William, een westerling die vele gevechten heeft gevoerd en in zijn zoektocht naar het mysterieuze zwarte poeder (buskruit) bij de Chinese muur belandt. Daar houdt het leger van de Naamloze Orde de wacht en William en zijn partner in crime Tovar (Pedro Pascal) worden al snel gevangen genomen. Maar het gevangenschap is van korte duur als de muur wordt aangevallen door bloeddorstige wezens en de westerlingen bewijzen dat zij wel raad weten met het vakkundig uitschakelen van de zogenaamde Toa Tei.

The Great Wall bevat dan ook veel actiescènes waarin de hoofdrolspelers met behulp van speciale skills en geavanceerde wapentuig de Toa Tei te lijf gaan. Het leger, dat onder leiding van Lin Mae (Tian Jing), is indrukwekkend en de Chinese muur wordt bij een aanval getransformeerd in een vesting met bijzondere wapens waarmee de strijd wordt gevoerd. Het leveren vermakelijke momenten op, maar het grote gebrek aan praktische effecten zie ik toch een beetje als falen. In veel scènes zijn de CGI-animaties in overvloed aanwezig en in een aantal momenten zijn deze zelfs kwalitatief slecht te noemen.

Daarnaast heeft het verhaal weinig om het lijf en na een klein uur slaat de verveling toch een beetje toe. Ondanks dat het betere hak- en zaagwerk nog steeds gaande is. Ook het acteerwerk is te geforceerd. Matt Damon weet helemaal niet te overtuigen in zijn rol als William terwijl ook Tian Jing de plank misslaat als de meedogenloze krijger Lin Mae. Willem Dafoe is daarentegen een leuke toevoeging en hij zorgt soms ook voor een beetje humor. Maar het is niet genoeg om het met CGI doordrenkte spektakelstuk van de Chinese filmmaker te bestempelen als een topper.

De Blu-ray Disc is een zeer nette release. De disc bevat een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit terwijl er interessante extra’s aanwezig zijn. Daaronder een aantal verwijderde en verlengde scènes en 6 korte specials van circa 3 minuten waarin er meer wordt verteld over Matt Damon’s aanwezigheid in China, de regie door Yimou Zhang, de visuele effecten, de gevechten tussen de mensen en de monsters, de wapens die in de film werden gebruikt en het ontwerpen van de wereld van The Great Wall.

Score: 6,0

Met dank aan Universal Pictures en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3 gedachten over “The Great Wall (2016) recensie