The Good Liar (2019) recensie

The Good LiarDe nieuwsgierigheid naar The Good Liar wordt gestimuleerd door 2 interessante namen op de filmposter, want voor het misdaaddrama hebben routiniers Ian McKellen en Helen Mirren de handen ineengeslagen. Maar dat is slechts een reden om de door Bill Condon geregisseerde film op te zetten, want het interessante en goed uitgewerkte verhaal en de aanhoudende spanning maken The Good Liar een interessante film. Die niet alleen vermaakt, maar de kijker ook gedurende 100 minuten laat puzzelen.

Betty (Helen Mirren) is een eenzame weduwe die via de computer contact legt met de charmante Engelsman Roy (Ian McKellen). Beiden zoeken naar gezelschap en al na de eerste ontmoeting slaat de vonk over. Roy probeert haar liefde voor zich te winnen ondanks dat Betty iets terughoudend is. Tot grote ergernis van Betty’s kleinzoon Stephen (Russell Tovey) die de nieuwkomer niet vertrouwt. Maar Betty slaat alle waarschuwingen in de wind en ze zet haar vriendschap met Roy voort. Zelfs wanneer blijkt dat hij niet volledig eerlijk tegen haar is geweest.

Chemie

De kracht van The Good Liar zit grotendeels in de chemie tussen hoofdrolspelers Ian McKellen en Helen Mirren. Een verfijnd filmduo dat de kijker meesleept in het intrigerende verhaal over liefde en verraad. In stijlvolle settings zien we hoe de personages een band ontwikkelen terwijl Roy een dubbele agenda heeft. Dat mysterie wordt snel uit de doeken gedaan, maar er blijft genoeg over om de kijker continu op het verkeerde been te zetten. Terwijl het genieten is van het overtuigende acteerwerk wordt de bovenkamer flink aan het werk gezet. Het is een puzzel die men wilt oplossen voordat de regisseur uit de doeken doet hoe de vork nu precies in de steel zit.

Verrassend

Ondanks dat The Good Liar een tikkeltje traag is zijn er nauwelijks saaie momenten te bespeuren. Het blijft een boeiende film die door het verloop van het verhaal en door het spel van McKellen en Mirren de kijker bij de strot beetgrijpt. Het misdaaddrama is dan ook een aangename verrassing gebleken terwijl het tot de laatste minuten spannend blijft hoe de film gaat aflopen. Genoeg redenen dus om de film, die sinds kort verkrijgbaar is op een kwalitatief goede DVD, een keertje op te zetten.

Waardering: 3.5 uit 5.
Ko-Fi