The Good Dinosaur

The Good Dinosaur (2015) Blu-ray Disc recensie

Vorig jaar verscheen Jurassic World in de bioscoop. Een film waarin dinosauriërs tot leven komen met behulp van prachtige animatronics en computeranimatie, maar de spannende film is allesbehalve geschikt voor de kleintjes. En daar heeft Disney•Pixar een goed antwoord op met de mooie en aangrijpende animatiefilm The Good Dinosaur. De film werd gematigd positief ontvangen door de critici en ook het publiek beoordeeld de film met ruime voldoendes. En ik ben zeer te spreken over de door Peter Sohn geregisseerde film die vanaf woensdag in de (virtuele) winkels ligt.

Het is voor het eerst dat Disney•Pixar 2 films in 1 jaar uitbrengt. In juni 2015 verscheen de sfeervolle animatiefilm Inside Out in de bioscoop en een aantal maanden later ging The Good Dinosaur in première. De film had inmiddels al een forse vertraging opgelopen dus het is begrijpelijk dat de studio niet kon wachten met de release nadat de film was voltooid. Toch scoort de film in vergelijking met zijn genregenoten Inside Out, Toy Story 3 en Up een iets lager cijfer. En ik heb echt geen idee wat hiervan de oorzaak kan zijn.

In alle eerlijkheid zijn de animaties van de personages niet zo indrukwekkend als die van de genoemde films terwijl het landschap met gebergten, rivieren en meren oogstrelend mooi zijn. Het voelt aan alsof het een beetje uit balans is, maar dat neemt nog steeds niet weg dat de animaties in The Good Dinosaur nog steeds van hoge kwaliteit zijn. Menig animatiestudio zou jaloers zijn op het werk van de animatoren die bij Disney•Pixar aan The Good Dinosaur hebben gewerkt. En ik ben zeer te spreken over het mooie en hartverscheurende verhaal dat naar mijn mening voor een groot gedeelte het succes van deze film bepaald.

De kijker ziet hoe de kleine dinosaurus Arlo (Raymond Ochoa) zijn klusjes op de boerderij van zijn vader (Jeffrey Wright) en moeder (Frances McDormand) probeert te voltooien, maar zijn broertje Buck (Marcus Scribner) en zusje Libby (Maleah Padilla) zijn al veel verder dan dat hij is. Zijn vader probeert hem dan ook te motiveren, maar alle pogingen zijn tevergeefs. Arlo blijft onzeker over zijn kunnen en daarom besluit hij om op eigen kracht zijn angsten te overwinnen. Daarvoor sluit hij een vriendschap met het mensenkind Spot (Jack Bright) en samen trotseren zij het wilde en mysterieuze landschap.

Vergis je niet, want The Good Dinosaur is meer dan een luchtige en vrolijke film waarin dinosauriërs een spannend avontuur beleven. De film is op een aantal momenten best wel spannend, maar er zijn ook hartverscheurende momenten aanwezig. Dan mag ik wel een volwassen vent zijn, maar het is echt enorm zielig wat er allemaal gebeurd. En als een film mij weet te raken dan kan ik ook niets anders concluderen dan dat het een topper is. Wellicht niet foutloos, maar wel een animatiefilm die meer dan de moeite waard is om te gaan zien.

Uiteraard brengt The Walt Disney Company Benelux de film op een zeer nette Blu-ray Disc op de markt. Het beeld staat in het formaat 2.39:1 en in 1080 op de schijf en het ziet er fantastisch uit! Het is haarscherp en vrij van storende factoren. Ik ben ook zeer te spreken over de mooie DTS-HD Master Audio 7.1 soundtrack die aanwezig is. De film kan eventueel ook in de Nederlands gesproken en Vlaams gesproken versie worden bekeken, maar dit zijn Dolby Digital 5.1 geluidssporen en dus minder vol van klank dan de eerder genoemde Engelstalige soundtrack. Het bonusmateriaal bestaat uit audiocommentaar van de regisseur en het team, de korte film Sanjay’s Super Team, niet gebruikte scènes, trailers, interactieve spelletjes en een aantal specials die meer informatie geven over de productie van The Good Dinosaur.

[usr 3.5 size=20]

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

5 gedachten over “The Good Dinosaur (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Deze film moet ik ook nog gaan bekijken! Volgens mij was de strekking van de iets minder positieve recensies dat de film aanvoelde als ‘weer een Pixar-film’, maar volgens jou valt dat nog wel mee. Binnenkort deze eens een kans geven.

2. Zo te lezen viel The Good Dinosaur jou 100% mee en begrijp je niet echt waar alle negatieve geluiden vandaan komen maar je komt wel uit op een beoordeling van 3,5 sterren. Dat strookt ook wel een beetje met mijn 7+ maar ik vond The Good Dinosaur wel lichtjes teleurstellen.

Pixar heeft het zichzelf dan ook niet gemakkelijk gemaakt door de laatste jaren de lat zo hoog te leggen. Het gevolg hiervan is dat over een mindere Pixar geklaagd gaat worden doordat de teleurstelling groter is. Mocht deze film uit de stal zijn gekomen van de makers van Ice Age dan hadden we hier gesproken over een toppertje. Het is niet eerlijk maar zo verwend zijn we inmiddels wel.