The Game (1997) recensie

The GameAls liefhebber van de films van regisseur David Fincher ben ik al een aantal keren door hem verrast. Films zoals het huiveringwekkende Se7en, het briljante Fight Club en het meeslepende drama The Social Network behoren dan ook tot mijn favorieten. Maar de thriller The Game is dat ook! Een film die in eerste instantie moest wijken voor Se7en, maar twee jaar na diens release toch werd gemaakt. Tot groot genoegen van deze fan.

In de openingsfase van deze thriller maken we kennis met de kille en zelfingenomen miljardair Nicholas Van Orton die op fenomenale wijze wordt gespeeld door Michael Douglas. Hij stoot iedereen van zich af en hij woont helemaal alleen in het gigantische landhuis aan de grens van San Francisco. En terwijl hij op het punt staat om afscheid te nemen van één van zijn bedrijven waarin hij heeft geïnvesteerd, keert zijn broertje Conrad (Sean Penn) terug in de stad. En niet met lege handen, want hij geeft zijn broer een uniek verjaardagscadeau.

CRS

Zo komt Nicholas in contact met CRS. Een entertainmentbedrijf dat een spel organiseert en de deelnemer geeft wat er in zijn of haar leven ontbreekt. Al gauw na zijn inschrijving begint Nicholas zijn spel dat begint met onschuldige en doordachte puzzeltjes. Maar het slaat om in een zenuwslopend en intense speurtocht naar de waarheid. Is CRS wel het onschuldige entertainmentbedrijf als dat zij zich voordoen? Is de serveerster Christine (Deborah Kara Unger) die hij bij toeval heeft leren kennen wel zo onschuldig en is zijn broertje Conrad betrokken bij het spel dat de firma speelt?

Briljant

Raadselachtig, spannend en bovenal intrigerend is The Game die dat naargeestige en lastig te omschrijven sfeertje heeft dat in bijna alle films van David Fincher aanwezig is. De film slaagt vooral door het briljante acteerwerk van de hoofdrolspelers. Michael Douglas blinkt uit in de rol van de arrogante Nicholas Van Orton terwijl ook Sean Penn en Deborah Kara Unger de rollen van zijn broertje Conrad en de serveerster Christine zeer overtuigend spelen. En de thriller bevat een niet te voorspellen plot twist. Kon ik maar terug in de tijd gaan en deze film weer voor een eerste keer ervaren. Want ik weet nog goed dat ik destijds echt blown away was!

5