The Founder

The Founder (2016) recensie

De Euroknaller, Big Mac en McChicken. Slechts enkele producten die je bij het fastfoodrestaurant McDonald’s kan bestellen. Maar de wereldwijd opererende organisatie die in meer dan 100 landen actief is, is niet altijd de reus geweest die het vandaag de dag is. In 1948 openden Dick McDonald en zijn broer Mac McDonald de eerste McDonald’s in San Bernardino. Ze hadden een uniek concept dat later de revolutie in fastfood zou worden. In het biografische drama The Founder komt dat uitgebreid aan bod, evenals hoe de broers McDonald zowel het concept als hun naam moesten afstaan aan de sluwe ondernemer Ray Kroc.

In de door John Lee Hancock geregisseerde film zien we hoe Michael Keaton op briljante wijze de rol speelt van milkshake-automaat verkoper Ray Kroc. Als hij het unieke concept van Dick (Nick Offerman) en Mac (John Carroll Lynch) ontdekt, is hij vastberaden om met hen in zee te gaan en McDonald’s uit te breiden naar een landelijke organisatie. Maar de twee partijen komen al snel lijnrecht tegenover elkaar te staan als Kroc’s filosofie niet strookt met dat van de oprichters. Terwijl de fastfoodketen succesvol en een fenomeen in de Verenigde Staten wordt, doen Dick en Mac er alles aan om de standvastige Kroc tot een halt toe te roepen. Zonder succes.

Het verhaal over het ontstaan van het restaurant waar wij allemaal wel eens een burgertje en Franse frietjes hebben gegeten is bijzonder en enorm boeiend. Met dank aan het zeer overtuigende acteerwerk van Michael Keaton ben je als kijker nieuwsgierig hoe de inhalige en egoïstische zakenman zo succesvol kon worden met een organisatie die staat voor verbroedering en familie. Op sommige momenten leef ik ook mee met de broeders McDonald die steeds meer de controle verliezen over het concept dat zij hebben bedacht en uitgerold.

Naast het ijzersterke verhaal en het goede acteerwerk, blinkt The Founder ook uit in authentieke decors. De ouderwetse McDonald’s filialen zijn tot in de laatste details op het scherm getoverd terwijl ook de jaren ’50 kledij en wagens ervoor zorgen dat de kijker zich in dat tijdperk begeeft. The Founder is dan ook een van de betere drama’s dat op een waargebeurd verhaal is gebaseerd. De film is al een poosje op verschillende digitale platformen te zien, maar sinds kort ook op DVD en een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die een goede beeld- en geluidskwaliteit bevat, maar geen bonusmateriaal.

Met dank aan Remain in Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “The Founder (2016) recensie