The Forest (2016) recensie

The ForestWe kunnen dit jaar weer een enge film aan het lijstje van horrorfilms die zich in een naargeestig bos afspelen toevoegen, want het speelfilmdebuut van regisseur Jason Zada speelt zich grotendeels af in Aokigahara. Het bos dat aan de voet van de berg Fuji in Japan ligt heeft als bijnaam het zelfmoordbos, omdat er in Aokigahara veel zelfmoorden worden gepleegd. Een betere locatie voor een angstaanjagende film is er eigenlijk niet en het feit dat er al tientallen mensen zichzelf van het leven hebben beroofd in dit bos, geeft The Forest een extra lading mee.

Game of Thrones-actrice Natalie Dormer speelt in The Forest de rol van Sara, een jonge vrouw die na een verontrustend telefoontje naar Japan reist om haar tweelingzus Jess te zoeken. Men zegt dat ze naar Aokigahara is gegaan en dat ze al dagen wordt vermist. Ze vrezen dan ook voor haar leven terwijl Sara er zeker van is dat haar zus nog in leven is. Samen met journalist Aiden (Taylor Kinney) en boswachter Michi (Yukiyoshi Ozawa) start Sara met haar zoektocht in het naargeestige bos en ze negeert dan ook alle waarschuwingen die ze van de lokale bevolking krijgt.

Het veilige pad wordt al snel verlaten en al gauw wordt Sara getuige van vreemde geluiden en onverklaarbare verschijnselen die haar langzaam maar zeker tot waanzin drijven. Ook haar wantrouwen jegens haar reisgenoten neemt toe en ze is er zeker van dat zowel Aiden als Michi er een dubbele agenda op nahouden. Toch weerhoudt dat alles haar er niet van om haar zoektocht naar Jess voort te zetten. Verstandig is het niet, maar Sara is vastbesloten! Ook als kijker zit je vol verbazing te kijken, want je moet toch echt wel van het padje zijn om het gevaarlijke Aokigahara te trotseren!

Zada neemt de tijd om de spanning op te bouwen en in de beginfase wordt de kijker getrakteerd op een aantal leuke schrikmomenten. Helaas zijn deze iets te voorspelbaar om je echt te laten schrikken, maar het zijn slechts opwarmers voor wat er nog gaat komen. Als het gezelschap eenmaal in het bos is belandt begint de ellende pas echt en de vreemde gebeurtenissen nemen in een rap tempo toe. De beelden worden alsmaar grafischer en heftiger en in de slotfase gaan dan ook alle remmen los! Helaas is de film nog steeds te voorspelbaar om deze als angstaanjagend te bestempelen. Naar mijn mening is Zada’s debuut hooguit een vermakelijke thriller.

Er is niet veel mis met de film, maar als kijker krijg je nooit een beklemmend gevoel. Dat gevoel kreeg ik wel bij genregenoten, zoals The Blair Witch Project, Dark Water en The Grudge. Het ligt in ieder geval niet aan het goede acteerwerk of aan het camerawerk, maar ik denk dat het verhaal te simpel en te voorspelbaar is om echt angst aan te jagen. Met behulp van de flashback scènes die iets meer prijsgeven over een lugubere gebeurtenis die zich in de jeugd van Sara en Jess heeft afgespeeld, probeert men de film iets mysterieuzer te maken, maar een beetje oplettende kijker heeft al snel in de smiezen hoe de vork in de steel zit. Verwacht dus geen angstaanjagende horrorfilm, want dan kom je van een koude kermis thuis!

Score: 6,0

Met dank aan Just Entertainment voor de screener

8 thoughts to “The Forest (2016) recensie”

1. Ja, ik vind de effecten wel goed overkomen in de bioscoop. Lekker donker, hard geluid. Dan heeft dat wel impact. Maar het klopt wat je zegt, het is redelijk 13 in een dozijn.

1. Ik ga aankomende woensdag, als opwarmertje voor Batman v Superman: Dawn of Justice, om een beetje balans te houden. Zelf kijk ik niet veel horrorfilms, dus ik denk dat ik er wel van ga genieten. Ik kon namelijk Sneekweek best waarderen lol

2. Op basis van je beschrijving krijg ik toch wel trek om deze te gaan zien. Ik hou van subtiliteiten. Hoeft van mij niet erg direct te zijn. Het verhaal is wat mij betreft interessant genoeg :).