The Flash - Seizoen 1

The Flash – Seizoen 1 (2014) Blu-ray Disc recensie

Ik kijk graag naar superheldenfilms en inmiddels zijn er ook een aantal series verschenen waarin personages met een bijzondere superkracht centraal staan. Het publiek kent natuurlijk de meest bekende helden uit het DC universum zoals Batman en Superman, want deze helden waren al veelvuldig te zien in verschillende films. Maar in 2012 verscheen de serie Arrow op de buis waarin het titelpersonage als een met pijl en boog gewapende burgerwacht de strijd aangaat met de schurken in Starling City. In het tweede seizoen van Arrow werd ook de fundering gelegd voor de spin-off The Flash, de tweede live-action serie die om de DC Comics superheld draait. Het is het begin van een nieuw universum waarin de iets minder bekend superhelden van de stripboekmaker de hoofdrol spelen.

Verhaaltechnisch had ik met Arrow moeten beginnen, want zoals geschreven zien we Barry Allen (Grant Gustin) voor het eerst in het tweede seizoen van de televisieserie. Pas in de pilotaflevering van The Flash zien we hoe Barry zijn krachten krijgt en hoe hij transformeert in de gemaskerde misdaadbestrijder The Flash. Maar goed, ik ben dus met The Flash begonnen en met een beetje kennis van Arrow en de personages die daarin te zien zijn kon ik het allemaal prima volgen. Ook in de crossover afleveringen waarin de Arrow (Stephen Amell) en zijn partners Felicity (Emily Bett Rickards) en Diggle (David Ramsey) te zien zijn, is het verhaal goed te volgen. Ik heb mij niet alleen uitstekend vermaakt met The Flash, maar de serie heeft mij ook enorm nieuwsgierig gemaakt naar Arrow die al een poosje op mijn lijstje staat.

Afijn, terug naar The Flash. Na een korte introductie wordt het al snel duidelijk dat Barry Allen voor de buitenwereld een jonge forensische wetenschapper is, maar door een ongeluk speciale krachten heeft verkregen. Hij geneest enorm snel, maar hij kan ook razendsnel rennen! Hij besluit om zijn krachten te gebruiken om de misdaad te bestrijden en in zijn strijd tegen de criminaliteit in Central City krijgt hij hulp van wetenschappers Cisco (Carlos Valdes), Caitlin (Danielle Panabaker) en Dr. Wells (Tom Cavanagh). Ook zijn pleegvader en politierechercheur Joe West (Jesse L. Martin) en zijn dochter Iris (Candice Patton) helpen The Flash in zijn strijd tegen de schurken die evenals Barry speciale krachten hebben verworven.

In iedere aflevering moet The Flash het opnemen tegen een nieuwe schurk hoewel een aantal personages steeds terugkeren. Daaronder de gevreesde Captain Cold (Wentworth Miller) en zijn broer Mick (Dominic Purcell) die regelmatig ten tonele verschijnen. De strijd tussen deze twee meesterdieven en The Flash loopt als een rode draad door de 23 afleveringen heen terwijl men zich ook focust op Barry’s onbeantwoorde liefde voor Iris en zijn onderzoek naar de moord op zijn moeder. The Flash is dan ook meer dan een serie over een superheld vol met bombastische actiescènes en mooie special effects, want er is ook ruimte voor spanning, humor en romantiek.

In de eerste afleveringen zijn de VFX effecten van acceptabele kwaliteit en gelukkig worden deze effecten alsmaar beter. Toch wil ik dit niet afschrijven als een minpunt van de serie, want vanaf de eerste minuten zat ik aan de buis gekluisterd en ik was al na een avondje verslaafd. De gemiddeld 42 minuten durende afleveringen kijken dan ook makkelijk weg en door het goede acteerwerk en de verrassende plotwendingen die in overvloed aanwezig zijn, wil je als kijker eigenlijk niet stoppen met kijken. The Flash heeft er dus een fan bij ondanks dat ik nooit een band met dit DC Comics personage heb gehad. En ik ben heel nieuwsgierig of The Flash zal toetreden tot de Justice League-films die in de komende jaren gaan verschijnen en of hoofdrolspeler Grant Gustin dan ook de rol van de razendsnelle superheld gaat spelen.

Warner Bros. Home Entertainment brengt het eerste seizoen van The Flash uit op DVD en Blu-ray Disc en ik mocht de 4-disc tellende Blu-ray versie van de televisieserie beoordelen. Het beeld staat in het formaat 1.78:1 op de schijfjes en het ziet er fantastisch uit! De DTS-HD Master Audio 5.1 geluidssporen klinken uitstekend en de lege ruimtes zijn opgevuld met interessant bonusmateriaal, zoals audiocommentaar en verwijderde scènes. Maar er zijn meer extra’s aanwezig, zoals specials waarin men meer uitleg geeft over het maken van The Flash, het creëren van de speciale effecten, screentests van de acteurs en een gag reel. Kortom, een kwalitatief uitstekende en goedgevulde release!

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

5 gedachten over “The Flash – Seizoen 1 (2014) Blu-ray Disc recensie

1. Het DCTV-UNIVERSUM en het filmuniversum (Man of Steel, Batman v Superman: Dawn of Justice) zijn gescheiden en Ezra Miller gaat The Flash spelen in zijn eigen solo-film in 2018 en in Justice League 1 in 2017 en Justice League 2 in 2019. Grant Gustin zullen we misschien ooit als The Flash zien op het witte doek als ze de Multiverse introduceren en een Crisis on Infinite Earths-crossover doen in de toekomst.

2. Klinkt dermate goed dat ik deze serie maar eens een kans moet geven. Hopelijk wordt ie dan wel toegevoegd aan het aanbod van Netflix.

Arrow heb ik wel gevolgd maar daar ben ik aan het begin van het derde seizoen mee gestopt. Echt ieder bepalend personage werd vanaf dat moment een superheld terwijl ze dat voorheen niet waren. Heeft op die manier meer weg van een gekostumeerd bal.