The-First-Purge_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Universal-Pictures

The First Purge (2018) recensie

The-First-Purge_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Universal-PicturesThe Purge: Election Year werd als prequel op de spannende horrorfilm uit 2013 geschreven, maar het werd uiteindelijk een vervolg op The Purge en The Purge: Anarchy. Dit jaar verscheen dan toch de verwachte voorloper op de eerste film in de bioscoop met de titel The First Purge. Een verhaal dat uit de doeken doet hoe de eerste jaarlijkse zuivering tot stand gekomen is. Hoofdrolspeler Frank Grillo keert dan ook niet terug voor het vierde deel in de franchise, wat naar mijn mening jammer is.

The First Purge draait grotendeels om de misdaadkoning D (Y’lan Noel) die de scepter zwaait op Staten Island. Door een toename in misdaad en armoede besluit de overheid om een experiment uit te voeren dat al snel de naam ‘de zuivering’ krijgt. Voor 12 uur lang is iedere vorm van misdaad, inclusief moord, toegestaan zodat de gefrustreerde bewoners van het eiland hen frustraties kunnen uiten. D wordt als onderwereldbaas al snel het doelwit van de concurrentie terwijl de overheid het vuurtje opstookt door de krankzinnige crimineel Skeletor (Rotimi Paul) op het eiland los te laten.

Evenals in de voorgaande delen gaat het er weer stevig aan toe, maar de aanloop naar het begin van de eerste Purge is langdradig. Het bloedvergieten waar je als kijker op zit te wachten begint pas na ruim een half uur speeltijd, wat een beetje jammer is. Het hele politieke spel rondom de eerste zuivering, de snode plannen van de Founding Fathers en de protesten van zowel voorstanders als tegenstanders is niet boeiend genoeg om de kijker op het puntje van zijn of haar stoel te houden. Maar als de ellende begint is het ook smullen. Met mooie visuele en make-up effecten weten de makers weer een onderhoudende film te creëren die het vooral moet hebben van de bloederige slachtpartijen en het buitensporige geweld.

Een kleine kanttekening is dat regisseur Gerard McMurray zich teveel focust op het verhaal en dat het aantal slachtpartijen tot een minimum beperkt blijven. De echt krankzinnige daden die in The Purge: Anarchy en The Purge: Election Year in overvloed aanwezig waren, blijven deze keer uit. Het is dan ook een milde horror/thriller in vergelijking met de voorgangers. Dat neemt niet weg dat ik mij uitstekend vermaakt heb met The First Purge, maar ik hoop dat de personages in het vijfde deel weer helemaal losgaan. Indien er nog een vervolg komt uiteraard, maar dat zou mij niets verbazen.