The Final Level: Escaping Rancala (2019) recensie

Ik ben een fanatieke gamer. Als klein jongetje bashte ik al de buttons van de controllers van de Atari, Sega Megadrive en Sony PlayStation. Games zijn sindsdien enorm geëvolueerd in prachtige avonturen met adembenemende graphics en verbluffende gameplay, maar zo is het niet altijd geweest. In de jaren ’80 waren de games niet alleen simpel, maar ook opgebouwd met slechts enkele bewegende pixels. Toch had het wel iets en het is ook niet zonder reden dat retro games vandaag de dag enorm populair zijn. Ook de filmwereld speelt daar goed op in. The Final Level: Escaping Rancala kan dan ook worden gezien als een hommage aan de retro games.

Sarah (Jessica Chancellor) en haar vriendinnen Rae (Tiana Tuttle) en Chrissy (Emily Sweet) zijn opgegroeid in de aracdehal en als hommage aan deze geweldige periode besluiten zij om een nieuwe arcadehal vol met retro games te openen. Maar het plezier is van korte duur als zij het videospel Rancala ontvangen. Wanneer zij de game uittesten belanden zij fysiek in de wereld waar bijzondere wezens en geduchte tegenstanders hen opwachten. Om de wereld van Rancala te verlaten moeten zij de handen ineen slaan, alle gevaren trotseren en de super eindbaas zien te verslaan.

Retro

Herinner jij nog die mooie arcadekasten met videogames zoals Space Invaders, Pac-Man en Street Fighter? Ik heb aardig wat kwartjes in de machines gegooid en ik ben ook zeker niet de enige. The Final Level: Escaping Rancala is een hommage aan deze periode en de personages, de game notificaties en de actiescènes zijn dan ook gebaseerd op de games waar wij dertigers en veertigers mee zijn opgegroeid. Er is dan ook enorm veel herkenning te bespeuren, maar zo nostalgisch als bijvoorbeeld Ready Player One wordt het nooit. En dat is ook een beetje te wijten aan de eenvoud waarmee The Final Level: Escaping Rancala in elkaar is gezet.

Simpel

De film van regisseur Canyon Prince is enorm eenvoudig in elkaar gezet. Het budget was te beperkt om fatsoenlijke CGI toe te passen terwijl het acteerwerk van de 3 hoofdrolspelers flink wat te wensen overlaat. Desalniettemin zijn het geen onaantrekkelijke dames die de wereld van Rancala trotseren en dat verhoogt het kijkplezier wel enigszins. Daarnaast vind ik het concept wel enorm leuk bedacht en tijdens het kijken dacht ik vaak met plezier terug aan de periode waarin ik de klassieke games heb versleten. Anderzijds is het ook een feit dat die ruimte voor afdwalen er is, omdat The Final Level: Escaping Rancala niet onderhoudend genoeg is.

Rating: 2 out of 5.