The Final Girls (2015) recensie

The Final GirlsThe Final Girls is een film die al een poosje in de kast lag en het moest er nu toch eens van komen dat ik de door Todd Strauss-Schulson geregisseerde horror/komedie een eerlijke kans geef. Is The Final Girls zo flauw als Scary Movie? Zo voorspelbaar als een I Know What You Did Last Summer? En een film waarvan het verhaal grotendeels gejat is? Ja en in mijn recensie lees je waarom dat helemaal niets uitmaakt! The Final Girls is gewoon ontzettend vermakelijk!

De titel slaat op het laatste meisje dat aan het einde van de cliché horrorfilm overblijft en met haar laatste krachten op voorspelbare wijze de niet te doden moordenaar aan zijn einde helpt. In The Final Girls zien we hoe de tieners Max (Taissa Farmiga), Vicky (Nina Dobrev), Chris (Alexander Ludwig), Gertie (Alia Shawkat) en Duncan (Thomas Middleditch) bij toeval in een jaren tachtig horrorfilm belanden en al gauw ontdekken dat zij het doelwit zijn van de machte zwaaiende moordenaar Billy.

Billy is een slechte kopie van Jason Voorhees en evenals in Friday the 13th speelt The Final Girls zich af in een zomerkamp. De potentiële slachtoffers slaan met de hoofdrolspelers van het origineel de handen ineen om deze oersterke moordenaar tot een halt toe te roepen en dat gaat gepaard met enorm veel humor, overdreven acteerwerk en alle clichés die je maar kunt verzinnen. Toch op een originele wijze dat The Final Girls zo’n leuke film maakt.

Door de luchtige sfeer en het opzettelijk overdreven acteerwerk van hoofdrolspelers zoals Malin Akerman en Taissa Farmiga, komt The Final Girls prima uit de verf. Het is onzinnig, bloederig en het enige wat ontbreekt is het functioneel naakt dat eigenlijk in een film als deze thuishoort. Maar dat mag de pret verder niet drukken, want ik heb mij uitstekend vermaakt met deze heerlijke foute horror/komedie die wellicht nog een vervolg gaat krijgen. Dikke prima wat mij betreft.