The Fifth Element (1997) recensie

The Fifth ElementWat krijg je als je een komedie met een actiefilm en een Science Fiction verhaal combineert? The Fifth Element! De door Luc Besson geschreven en geregisseerde film bevat enorm veel humor, spectaculaire actiescènes en futuristische wezens en settings. De special effects en make-up effecten zijn verbluffend en het acteerwerk is simpelweg briljant! The Fifth Element is dan ook een van mijn favorieten en in mijn recensie lees je ook waarom dat zo is.

Actieheld Bruce Willis heeft in zijn loopbaan al vaker bewezen dat hij ook enorm grappig kan zijn. Met een bepaalde look of leuke oneliner weet hij bij de kijker een lach op het gezicht te toveren. In de rol van oud-militair en taxichauffeur Korben Dallas is dat niet anders. Hij is een soort anti-held die tegen beter weten in een missie accepteert om de wereld te redden. Maar om te kunnen slagen heeft hij wel de hulp nodig van het opperwezen Leeloo (Milla Jovovich), een priester (Ian Holm) en de extravagante radio-dj Ruby Rhod (Chris Tucker).

Maar waarom moet de wereld gered worden? Dat ga ik je uitleggen. De inhalige en meedogenloze zakenman Zorg (Gary Oldman) krijgt de opdracht om een geheimzinnige entiteit te helpen de wereld te vernietigen. Het enige dat de wereldramp kan stoppen zijn de vijf elementen. Aan Zorg de taak om de vijf elementen in zijn bezit te krijgen terwijl het gezelschap wordt aangevoerd door Korben en er alles aan doet om deze in te zetten tegen deze gevaarlijke vijand. Oja, en er liggen meer kapers op de kust als de geniepige en afzichtelijke Mangalores alles op alles zetten om de vijf elementen in hun bezit te krijgen.

Een futuristisch vakantieoord met de naam Fhloston Paradise is het podium waar Korben, Father Cornelius, Leeloo en Ruby Rhod de strijd aangaan met Zorg en de Mangalores. Er is dan ook een overschot aan vreemde wezens en buitengewone wapens en het is te prijzen dat Besson gebruik heeft gemaakt van praktische effecten. De met de computer gegenereerde beelden zijn zeer beperkt en dat geeft The Fifth Element ook wel zijn charmes. Oké, het is overduidelijk dat de Mangalores mannen in rubberen pakken zijn, maar om een of andere reden past dat gewoon in een film als deze.

Het verhaal is onderhoudend en naar mijn mening ook prima uitgewerkt terwijl Bruce Willis geknipt is voor de rol van Korben Dallas. Maar hij is niet de enige perfecte casting als je het mij vraagt. Milla Jovovich is de perfecte keuze om in de huid te kruipen van de mooie doch stoere Leeloo terwijl Ian Holm de rol van Father Cornelius uitstekend invult. Ook Gary Oldman lijkt helemaal in zijn nopjes te zijn als de akelige Zorg. Maar wat Chris Tucker doet met het personage Ruby Rhod is ongeëvenaard. De uitbundige radio-dj, die je het beste kunt omschrijven als Prince meets RuPaul, is een fantastisch personage dat The Fifth Element nog leuker maakt.

Score: 9,0

6 thoughts to “The Fifth Element (1997) recensie”

1. Het is veel te lang geleden dat ik deze film gezien heb en eigenlijk moet ik deze weer een keertje kijken, want het heeft geen diepe indruk achtergelaten…weet nog wel dat het visueel wel mooi was.