The Fan (1996) recensie

The FanJe hebt fans en je hebt fans. Mensen die zo idolaat zijn van een sporter of een vereniging dat zij hen leven zo inrichten dat ze alles van de atleet of de vereniging kunnen zien en volgen. Als een voormalig fanatieke voetbalsupporter kan ik mij het gevoel van deze fans wel voorstellen, want ik heb geen wedstrijd gemist, ik bezocht regelmatig de trainingen en ik kon dagen ziek zijn als mijn cluppie verloor. Maar goed, ergens ligt de grens. Voor de fan in drama thriller The Fan is er geen grens, want werkelijk alles en iedereen moet wijken voor de liefde voor zijn club.

In de door Tony Scott geregisseerde film zien we hoe deur aan deur verkoper Gil (Robert De Niro) zijn baan dreigt te verliezen als de resultaten tegenvallen en hoe hij de moeizame relatie met zijn ex-vrouw en zoontje probeert te redden. Maar dat Gil moeilijk in de omgang is en nauwelijks iets verkoopt heeft te maken met zijn onvoorwaardelijke liefde voor The Giants. Alles en iedereen – zelfs een belangrijke afspraak die de verdere koers van zijn carrière bepaald – moet wijken voor de honkbal-club. En dat heeft rampzalige gevolgen voor de fanatieke fan.

Aan het begin van het nieuwe seizoen contracteert zijn club de inmiddels beroemde speler Bobby Rayburn (Wesley Snipes) en Gil is niet alleen een fan van de club, maar vooral van de speler die een moeizame start kent. Terwijl iedereen praat over een miskoop, blijft Gil zijn idool steunen. Door dik en dun. Zelfs als Bobby in discussie is met zijn teamgenoot Primo (Benicio Del Toro) over het rugnummer dat zij dragen, probeert Gil hem te steunen. Maar een onschuldige confrontatie met de populaire slagman van The Giants loopt uit in een verschrikkelijk bloedbad.

The Fan illustreert goed hoe een fan kan denken en dat zij ook geen grenzen kennen. Alles draait om de sport, de club of de sporter en dat kan rampzalige gevolgen hebben. Het verhaal dat zich in The Fan afspeelt is natuurlijk flink gedramatiseerd en geromantiseerd, maar in de kern legt het wel een aantal zorgwekkende punten bloot. Robert De Niro speelt de rol van de lastig te doorgronden Gil meer dan uitstekend en zijn spel heeft wel iets weg van de rol die hij in Taxi Driver vertolkte. Wesley Snipes doet het in de spannende thriller eveneens prima als sterspeler Bobby Rayburn terwijl Benicio Del Toro, maar ook John Leguizamo als Bobby’s bijdehante manager Manny, uitstekend acteren.

2 thoughts to “The Fan (1996) recensie”