The Faculty

The Faculty (1998) recensie

The FacultyNa het succes van Scream werd scenarioschrijver Kevin Williamson ingeschakeld om het door David Wechter en Bruce Kimmel geschreven The Faculty om te toveren in een bloedstollend verhaal dat over een buitenaardse invasie op een middelbare school gaat. Hoewel het scenario veel overeenkomsten kent met genregenoot The Invaders of the Body Snatchers, is de door Robert Rodriguez geregisseerde film gemoderniseerd. Als liefhebber van zowel Rodriguez, Scream en de hoofdrolspelers, schaamde ik mij een beetje dat ik deze film nog niet eerder gezien heb.

Daar kwam afgelopen Halloween verandering in en ik heb mij uitstekend vermaakt met de luchtige en bij vlagen gory horrorfilm van de regisseur van From Dusk Till Dawn en Planet Terror. Niet te vergeten dat er een batterij aan bekende acteurs en actrices aanwezig zijn. Zo speelt Robert Patrick de rol van de lokale football coach, speelt Famke Janssen de rol van lerares Burke en is Salma Hayek te zien als schoolzuster Rosa. En dan wordt deze al ijzersterke cast gecompleteerd door Josh Hartnett, Jordana Brewster, Clea DuVall en Elijah Wood die de rollen van de scholieren spelen. En door samen te werken kunnen ze de buitenaardse parasieten te lijf gaan.

Hoewel Rodriguez met zijn horrorfilms grafische bloederige beelden niet schuwt, is The Faculty iets milder te noemen. En daarmee misschien ook geschikt voor een breder publiek dat in 1998 al de heerlijke slasher Halloween: H20 kreeg voorgeschoteld. Overigens ook met een piepjonge Josh Hartnett in de hoofdrol die destijds een druk jaar had. The Faculty is dan toch een ander soort film, maar nog steeds een heerlijke horrorfilm. Met iets meer spanning dat zo nu en dan wordt doorbroken met wat komische fragmenten om de film luchtig te houden. En niet te vergeten dat de praktische effecten en de special effects erg goed zijn. Zeker voor een film die inmiddels 20 jaar oud is.

Waardering: 3.5 uit 5.