The Eyes Of My Mother (2016) recensie

The Eyes of My Mother - VODSoms kan een film je aangenaam verrassen. Blockbusters met grote sterren domineren weliswaar de hitlijsten, maar films met onbekende hoofdrolspelers en een minimaal budget kunnen net zo goed voor enorm veel kijkplezier zorgen. De direct-to-video release The Eyes Of My Mother is daar een goed voorbeeld van. Geschreven en geregisseerd door de debuterende filmmaker Nicolas Pesce. Maar wat maakt de horrorfilm dan zo bijzonder? Dat lees je in mijn DVD recensie.

Het is een normale dag. Terwijl de kleine Francisca (Olivia Bond) buiten speelt krijgt haar moeder (Diana Agostini) bezoek van een vreemde en ietwat verwarde man (Will Brill). Hij vraagt of hij van het toilet gebruik mag maken, maar zijn bedoelingen zijn allesbehalve vriendelijk. Wanneer de kleine Francisca wordt opgedragen om in de keuken te blijven, neemt de man haar moeder mee naar de badkamer. Wanneer haar vader (Paul Nazak) terugkeert uit zijn werk treft hij zijn dochtertje alleen aan. Ietwat verbaast en geïrriteerd gaat hij op zoek naar zijn vrouw. Maar al gauw doet hij een afschuwelijke ontdekking als hij de deur van de badkamer opent.

Intens
The Eyes Of My Mother is intens. En dat terwijl het een grotendeels muziekloge zwart-film is die het vooral moet hebben van het zeer overtuigende acteerwerk van Kika Magalhães. De actrice speelt de rol van de oudere Francisca meer dan uitstekend. Na de afgrijselijke gebeurtenis met haar moeder staat ze er samen met haar vader in haar eentje voor. Haar ervaringen op jonge leeftijd heeft haar gevormd in de vrouw die zij nu is. Wellicht net zo vreemd, verward en krankzinnig als de man die haar leven op jonge leeftijd voor altijd heeft veranderd.

Verklappen
Ik wil er eigenlijk niet zo veel over vertellen, want The Eyes Of My Mother is een film die je beter zelf kunt ervaren. Hoewel het een horrorfilm is ligt de nadruk vooral op het verhaal. Specifiek de ontwikkelingen van Francisca en de bizarre keuzes die zij maakt. Zoals geschreven een intense en indrukwekkende film die je bij de strot beetpakt en niet meer loslaat. Als het toekomstige werk van Pesce in de buurt komt van zijn debuut mogen we nog een hoop moois verwachten. The Eyes Of My Mother is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD hoewel het jammer is dat het bonusmateriaal ontbreekt.

Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

3.5