The Eyes (2017) recensie

Stel je toch eens voor dat je nietsvermoedend naar je werk gaat of boodschappen gaat doen en opeens word je wakker. Vastgebonden aan een stoel en je hebt geen flauw idee wat er aan de hand is. Naast je en tegenover je zitten nog eens een aantal mensen die hetzelfde is overkomen. En samen met hen moet je zien uit te vogelen waarom je bent opgesloten. Dat is precies wat de groep van uiteenlopende individuen overkomt in de thriller The Eyes.

De reden

Evenals de nietsvermoedende hoofdpersonages heb je als kijker ook geen flauw idee wat er aan de hand is. Terwijl de paniek bij enkele mensen toeslaat, begint er een klok af te tellen. Die suggereert dat het gezelschap binnen twee uur ontdekt waarom zij zijn opgesloten. Maar dan klinkt er een stem. Die hen vertelt dat ze een connectie hebben en dat ze alleen hun vrijheid kunnen terugkrijgen door het vertellen van de waarheid.

De gemoederen lopen hoog op

De gemoederen lopen dan ook hoog op, want niemand is van plan om volledig open kaart te spelen. Het blijft gissen naar wat ze nu echt op hun kerfstok hebben en waarom ze deze opsluiting hebben verdiend. Het blijft spannend. Te danken aan hoe de onervaren regisseur Robbie Bryan het scenario van Robert T. Roe heeft verfilmd, maar ook aan de overtuigende acteerprestaties van de hoofdrolspelers. Het komt de realisme van de thriller ook ten goede dat er grotendeels onbekende hoofdrolspelers zijn gebruikt.

Prima vermaak

The Eyes is dan ook een vermakelijke film. Die spannend is en in de slotfase nog een aardige verrassing in petto heeft. Een plotwending die ik in ieder geval niet zag aankomen. Dat maakt The Eyes een originele film. Ondanks dat het concept al eerder is gebruikt in genregenoten. Zeker in het begin is het even doorbijten, want de dialogen zijn niet bijzonder genoeg om de interesse van het publiek vast te houden. Maar de remmen gaan compleet los als het sadistische spel eenmaal begint.

Waardering: 3 uit 5.