The Expendables

The Expendables (2010) recensie

The ExpendablesAls klein jongetje droomde ik ervan dat mijn favorieten actiehelden uit de jaren tachtig en negentig in één film zouden spelen. In 2010 werd dit werkelijkheid met de release van The Expendables. Een actiefilm waarin actiehelden, zoals Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger en Bruce Willis samen te zien zijn. En zoals we dat mogen verwachten, gaat het er in een actiefilm van dit formaat stevig aan toe terwijl de foute oneliners niet ontbreken.

Samenvatting van het verhaal – De beruchte Barney Ross (Sylvester Stallone) en zijn team van huurlingen staan voor een hels karwei als zij van Mr. Church (Bruce Willis) het voorstel krijgen om op een afgelegen eiland de machtige zakenman Munroe (Eric Roberts) tot een halt toe te roepen. Munroe heeft de lokale generaal in zijn greep met als doel om cocaplanten te kweken en de macht over de export van harddrugs in handen te krijgen. Maar niet als het aan Barney Ross en zijn team van ‘expendables’ ligt.

Recensie – Actiehelden Sylvester Stallone, Jason Statham, Dolph Lundgren en Jet Li spelen de hoofdrollen in de vermakelijke actie, die Stallone zelf gedeeltelijk schreef en regisseerde. The Expendables is een uniek project waarin de actiehelden op een iets oudere leeftijd de handen ineen slaan en de spierballen bundelen. Ondanks dat ook Arnold Schwarzenegger en Bruce Willis van de partij zijn, hebben de twee acteurs slechts een bijrolletje. Dat ergens jammer is, maar om de drie bekendste actiehelden in een scène te zien is een geluksmoment.

Misschien is het verhaal niet heel bijzonder te noemen. Er is een inhalige schurk die werkelijk over lijken gaat om zijn doel te bereiken en er is een team van meedogenloze huurlingen dat hem probeert te stoppen. The Expendables moet het dan ook vooral hebben van de bombastische actiemomenten, die dan ook in overvloed aanwezig zijn. Ledematen vliegen in het rond, het bloed vloeit rijkelijk en de lege kogelhulzen die op de grond vallen zijn ontelbaar. Terwijl het team van Barney Ross ook graag met explosieven werkt. Dus een aantal spectaculaire explosies ontbreken dan ook niet.

Of The Expendables een goede film is hangt af van de kijker. Wanneer je een overdreven actiefilm vol met spektakel kan waarderen, dan zit je met The Expendables gebakken. Maar het is geen film die je opzet als overtuigend acteerwerk en een goed uitgewerkt verhaal voor jou van belang zijn. Want dan kom je van een koude kermis thuis. Terwijl de liefhebber van de actiefilms en helden uit de jaren tachtig en negentig op hun wenken worden bediend en hun favoriete actiehelden in één vlotte actiefilm krijgen voorgeschoteld.

3.5