The Exorcism of God (2021) review

Hoeveel films zijn er wel niet met het woord “exorcist” of “exorcism” in de titel. En iedere keer ben ik nieuwsgierig. Ik ben namelijk een liefhebber van bovennatuurlijke horrorfilms en ik vind het altijd interessant om te zien hoe een geestelijke de strijd aangaat met een demon die het lichaam van een onschuldig persoon is binnengedrongen. Soms word ik aangenaam verrast, maar in de regel zijn deze films slechter dan slecht. Hoe zit dat met de door Alejandro Hidalgo geregisseerde horrorfilm The Exorcism of God?

In The Exorcism of God speelt Will Beinbrink de rol van Peter Williams. Die zich tegenwoordig als geestelijke ontfermt over een afgelegen parochie, maar achtervolgd wordt door het verleden. Ruim 18 jaar geleden heeft hij zijn eerste uitdrijving gedaan en dat ging gruwelijk mis. Tijdens de uitdrijving raakte hij zelf bezeten door de geest en heeft hij het slachtoffer dat hij hielp seksueel misbruikt. Hij draagt het geheim al jaren met zich mee en hij probeert zoveel mogelijk goed te doen. In de hoop dat zijn zonden hem worden vergeven. Maar wanneer er een oude bekende terugkeert moet hij opnieuw de strijd aangaan met de demon die hem lang geleden deze afschuwelijke misdaad liet begaan.

Laat ik maar de deur in huis vallen, want ook The Exorcism of God is geen geweldige horrorfilm. Althans, de film komt niet in de buurt van sterke bovennatuurlijke horrorfilms, zoals The Exorcist en The Conjuring. Films die stuk voor stuk onder de huid gaan zitten en dat doet de film van regisseur Alejandro Hidalgo simpelweg niet. De film draait ook veel meer om geestelijke Peter Williams en zijn innerlijke strijd. Op zoek naar verlossing die misschien nooit gaat komen. In zijn nachtmerries staat hij regelmatig oog in oog met de demon die hem ooit is binnengedrongen en zijn nachtmerrie wordt werkelijkheid als hij opnieuw de strijd met de demon moet aangaan.

Met nog een aantal leuke plotwendingen probeert de filmmaker het verhaal nog meer diepgang te geven, maar het is niet voldoende om echt op het puntje van de stoel te zitten. Het vermaak komt dan ook grotendeels voort uit de momenten dat de demon zich laat zien. Deze scènes bevatten mooie visuele en make-up effecten en de mensen die bezeten zijn zien er dan ook angstaanjagend uit. The Exorcism of God is dan ook een aardig filmpje om een keertje mee te pakken, maar verwacht geen hoogvlieger in het genre.

• Hoe goed is het verhaal?
  • Hoe goed is het acteerwerk?
  • Hoe vermakelijk is de film?