The Exorcism of Anna Ecklund

The Exorcism of Anna Ecklund (2016) recensie

The Exorcism of Anna EcklundAls ik een dubbeltje zou krijgen voor alle films in mijn collectie die over duiveluitdrijving gaan, zou ik nu een rijke man zijn. Er zijn in de afgelopen decennia al tientallen films gemaakt waarin de ogenschijnlijke machteloze geestelijken hulpeloze bezeten mensen proberen te bevrijden van een kwaadaardige demon. Denk aan films zoals The Exorcist, The Exorcism of Emily Rose en The Rite. Maar The Exorcism of Anna Ecklund mag zich niet scharen bij dit rijtje van toppers in het genre.

Anna (Tiffany Ceri) is bezeten door een kwaadaardige demon die zelfs beweerd dat hij de duivel is. Daarom schakelt haar man de hulp in van de kerk om zijn vrouw en hem te helpen. Hoewel de kerk terughoudend is om een duiveluitdrijving uit te voeren spreken de bewijsstukken voor zich. Anna is wel degelijke bezeten en alleen de hulp van een geestelijke is haar enige hoop om het te overleven. Daarom stuurt de kerk hulp in de vorm van priesters en zusters die de uitdrijving moeten uitvoeren.

Om een horrorfilm extra kracht bij te zetten wordt er naar mijn mening te vaak geroepen dat het verhaal gebaseerd is op feiten. Op een waargebeurd verhaal dat in het geval van Anna Ecklund teruggaat naar het begin van de 20ste eeuw. Natuurlijk is een verhaal over bezetenheid extra spannend als de suggestie wordt gewekt dat het ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, maar een film slaagt pas echt als deze je als kijker een onbehagelijk gevoel weet te bezorgen. Hoewel ik de eerder genoemde films vrij akelig vind, was The Exorcism of Anna Ecklund echt een complete tijdverspilling.

Vanaf de eerste minuten weet je als kijker al dat de door Andrew Jones geschreven en geregisseerde horrorfilm niet goed is. Met een dramatische lange opening waarin de slow motion beelden van een bezeten hoofdprotagonist en de opening credits worden afgewisseld, weet je dat de film met een speelduur van nog net geen 80 minuten geen kans van slagen heeft. Na 80 minuten worden die vermoedens ook bevestigd. Niets klopt in The Exorcism of Anna Ecklund. Ik kan ook werkelijk geen positief punt bedenken hoewel ik altijd wel objectief kan blijven en ook altijd wel iets positiefs kan benoemen. Is het dan gelijk de slechtste film die ik ooit gezien heb? Ik denk haast van wel.

0.5