The Evil Dead (1981) review

Als filmmaker weet je nooit of jouw film een succes wordt. Wist George Lucas in 1977 dat Star Wars zo groot zou worden? Kon Steven Spielberg voorspellen dat hij het ene na het andere kassucces zou boeken? En wist James Cameron dat zijn cultfilm The Terminator zoveel fans zou krijgen? Who knows! Regisseur Sam Raimi en hoofdrolspeler Bruce Campbell hadden het wellicht ook niet verwacht dat The Evil Dead zo populair zou worden in het horrorgenre. Maar de film en diens vervolgdelen zijn tot op de dag van vandaag nog steeds geliefd.

In het begin van de jaren tachtig kwam Raimi met het script voor Book of the Dead op de proppen. Dat al snel werd omgedoopt tot The Evil Dead. Een simpele horrorfilm waarin een groep vrienden naar een afgelegen hut gaat om een weekendje te chillen. Maar al gauw ontwaken zij een puur kwaad dat er alles aan doet om de lichamen van de nietsvermoedende tieners over te nemen. Eén van de hoofdrollen is voor Bruce Campbell. Die niet alleen zijn eigen vermogen investeerde om The Evil Dead af te ronden, maar ook als het personage Ashley “Ash” Williams uitgroeide tot het boegbeeld van de franchise.

Waarom The Evil Dead zo’n succes is blijft een klein raadsel, want heel bijzonder is de film feitelijk niet. Ondanks dat de naargeestige sfeer in combinatie met de uitstekende praktische effecten en de wijze waarop Bruce Campbell de hoofdrol speelt voor veel entertainment zorgen. Het is wel een film die onder je huid gaat zitten. Het bewijst des te meer dat een film ook succesvol kan zijn zonder een overvloed aan verbluffende CGI-effecten en een peperdure sterrencast. Old school zou je haast kunnen zeggen. Een tijdperk waarin filmmakers de laatste euro’s bij elkaar schraapten om een film te voltooien.

Ze zullen er ongetwijfeld geen spijt van hebben, want de franchise brengt nog steeds geld in het laatje. Na de vervolgdelen en een remake, verscheen recentelijk de spin-off televisieserie Ash vs. Evil Dead waarin Bruce Campbell uiteraard terugkeert als de iconische demon doder “Ashy Slashy”. Een heerlijke foute, smerige en komische show die de fans lieten smeken om meer. Hoewel daar na 3 seizoenen een einde aan gekomen is, blijft het een feit dat The Evil Dead zich maar scharen bij de grotere franchises in het horrorgenre. Het is dan ook een authentieke jaren tachtig splatter van topniveau en onmisbaar voor iedereen die het genre een warm hart toedraagt.

• Hoe goed is het verhaal?
  • Hoe goed is het acteerwerk?
  • Hoe vermakelijk is de film?