The Evil Dead (1981) recensie

The Evil DeadAls filmmaker weet je het nooit of jouw creatie wel een succes wordt. Wist George Lucas in 1977 dat Star Wars zo groot zou worden? Kon Steven Spielberg voorspellen dat hij het ene na het andere kassucces zou scoren? Wist James Cameron dat zijn cultfilm The Terminator immens populair zou worden? Who knows! Regisseur Sam Raimi en hoofdrolspeler Bruce Campbell hadden het wellicht ook niet verwacht dat The Evil Dead zo populair zou worden in het horrorgenre. Maar de film en diens vervolgdelen zijn tot op de dag van vandaag nog steeds geliefd.

In het begin van de jaren ’80 kwam Raimi met het script voor Book of the Dead op de proppen dat al snel werd omgedoopt tot The Evil Dead. Een simpele horrorfilm waarin een groep vrienden naar een afgelegen boshut gaan om een weekendje te chillen. Maar al snel ontwaken zij een puur kwaad dat er alles aan doet om de lichamen van de nietsvermoedende tieners over te nemen. Met in de hoofdrol Bruce Campbell als Ashley Williams. Een personage dat later zou uitgroeien tot het boegbeeld van een franchise die een cultstatus heeft. Er is haast geen horrorliefhebber die The Evil Dead niet kent.

Waarom The Evil Dead zo’n succes is blijft een klein raadsel, want heel bijzonder is de film feitelijk niet. Hoewel de naargeestige sfeer in combinatie met de uitstekende praktische effecten en de wijze waarop Bruce Campbell de hoofdrol speelt voor veel entertainment zorgen. Het is wel een film die onder je huid gaat zitten. Het bewijst des te meer dat een film ook succesvol kan zijn zonder een overvloed aan verbluffende CGI-effecten en een peperdure sterrencast. Old school zou je haast kunnen zeggen. Een tijdperk waarin filmmakers de laatste euro’s bij elkaar moesten schrapen om hun film af te ronden. Of in het geval van The Evil Dead een meedenkende hoofdrolspeler die zijn eigen vermogen investeerde om de productie te realiseren.

Ze zullen er ongetwijfeld geen spijt van hebben, want de franchise brengt nog steeds geld in het laatje. Na de vervolgdelen en een remake, verscheen recentelijk de spin-off televisieserie Ash vs. Evil Dead waarin Bruce Campbell uiteraard terugkeert als de iconische demon doder Ashy Slashy. Een heerlijke foute, smerige en komische show die de fans liet smeken om meer. Hoewel daar na drie seizoenen een einde aan gekomen is, blijft het een feit dat The Evil Dead zich maar scharen bij de grotere franchises in het horrorgenre. Authentieke jaren ’80 splatter van topniveau en onmisbaar voor iedereen die het genre een warm hart toedraagt.