The Equalizer 2 (2018) recensie

The-Equalizer-2_ps_2_jpg_sd-low_©-2018-Columbia-PicturesVier jaar na de keiharde actie/thriller The Equalizer kruipt Denzel Washington opnieuw in de huid van de gepensioneerde CIA-agent Bob McCall. Een uniek moment, omdat de acteur uit principe niet in sequels speelt. Voor de Antoine Fuqua geregisseerde film maakte hij een uitzondering. En dat is maar goed ook, want zonder Denzel was The Equalizer 2 misschien uitgelopen op een teleurstelling. Gelukkig is dat niet het geval en evenaart de actie/thriller zijn voorganger met gemak.

Bob McCall (Denzel Washington) doet het tegenwoordig rustig aan. Als gepensioneerde CIA-agent concentreert hij zich op andere zaken zoals het op het rechte pad houden van zijn jonge buurjongen Miles (Ashton Sanders). Maar Bob moet zijn expertise als doorgewinterde overheidsagent aanwenden als één van zijn goede vrienden wordt geliquideerd. McCall is vastberaden om de waarheid boven de tafel te krijgen en zijn vriend te wreken. Met een doortastende aanpak baant hij zich een weg naar de waarheid en hij laat het niet achterwege om iedereen die in zijn weg staat op professionele wijze uit te schakelen.

Pluspunten
Denzel Washington speelt de rol van Bob McCall opnieuw uitstekend, maar ook de jonge acteur Ashton Sanders verdient een dikke pluim voor zijn acteerwerk. Hij speelt de rol van Bob’s buurjongen uitstekend en zijn aandeel in het verhaal is van belang. In The Equalizer 2 ligt er dan ook meer focus op het verhaal en de personages. Fuqua schuwt beelden van buitensporig geweld niet, maar in het vervolg is er meer balans aanwezig. Dat komt de productie ten goede hoewel het in veel opzichten een compleet andere film is dan The Equalizer.

Minpunten
De aanloop naar het moment dat Bob zich laat gelden als een keiharde wraaknemer laat lang op zich wachten. Fuqua neemt de tijd om het publiek kennis te laten maken met de hoofdrolspelers en om de fundering voor een spannend en spectaculair slot te leggen. Het tempo ligt dan ook laag hoewel er in het tweede bedrijf genoeg te smullen is van de spectaculaire actiescènes.

Blu-ray Disc
The Equalizer 2 is sinds kort verkrijgbaar op DVD, Blu-ray Disc en 4K UHD Blu-ray Disc. De Blu-ray Disc die ik met dank aan Sony Pictures Home Entertainment mocht beoordelen is een nette release. De schijf bevat een uitstekende beeldkwaliteit terwijl het geluid subliem is. Daarnaast is de film met audiocommentaar van regisseur Antoine Fuqua en hoofdrolspeler Denzel Washington te bekijken. Het bonusmateriaal bestaat uit verwijderde en verlengde scènes, interviews met de acteurs en een aantal interessante specials die meer inzage geven in hoe de actiescènes en het verhaal tot stand zijn gekomen.

3.5

Samenvatting

Denzel Washington is weer helemaal in zijn nopjes in de bij vlagen bombastische actiefilm The Equalizer 2.