The-Equalizer-2_ps_2_jpg_sd-low_©-2018-Columbia-Pictures

The Equalizer 2 (2018) recensie

The-Equalizer-2_ps_2_jpg_sd-low_©-2018-Columbia-PicturesVier jaar na de eerste kennismaking met de kalme doch doortastende Bob McCall, keert het personage terug in The Equalizer 2. Het vervolg op de spectaculaire actiethriller uit 2014 die vanavond in première ging bij Pathé ArenA. Met dank aan Universal Pictures mocht ik weer in de overvolle IMAX-zaal plaatsnemen om te genieten van de door Antoine Fuqua geregisseerde film. Maar weet het vervolg dan ook het eerste deel te evenaren al dan niet te overtreffen?

Op die vraag kan ik volmondig “ja” antwoorden! The Equalizer 2 is een fantastische actiethriller. Denzel Washington, die zich normaliter niet leent voor vervolgdelen, speelt de rol van McCall weer uitmuntend en hij weet de film dan ook grotendeels in zijn eentje te dragen. Hoewel er goede bijrollen zijn voor Pedro Pascal als McCall’s voormalige partner Dave, Melissa Leo als de voormalige CIA-agente Susan en Bill Pullman als haar echtgenoot Brian, is het de Training Day-acteur die alle aandacht opeist en hij lijkt het ook weer erg naar zijn zin te hebben.

Evenals in het voorgaande deel neemt hij opnieuw het recht in eigen handen en hij helpt de mensen die onrecht zijn aangedaan. Als één van zijn goede vrienden wordt geliquideerd door de overheid, zint hij opnieuw op wraak. Met ingenieuze plannen en een keiharde aanpak weet hij opnieuw de daders één voor één vakkundig om zeep te helpen. Met zijn doordringende blik en lichaamstaal jaagt McCall zijn doelwitten de stuipen op het lijf terwijl hij ook met gemak de sympathie van de kijker wint. Mede te danken aan zijn goede daden waarbij hij de tiener Miles op het rechte pad probeert te houden. De rol van deze jongeman wordt meer dan uitstekend ingevuld door Ashton Sanders.

In tegenstelling tot The Equalizer moet het vervolg het ook meer hebben van de goede acteerprestaties en het verhaal, want de actiescènes zijn in mindere mate aanwezig. Desalniettemin zijn deze snoeihard en grafische beelden van buitensporig geweld en bloed worden ook niet geschuwd. Iets wat we van een film die door Fuqua is gemaakt mogen verwachten. De balans tussen het verhaal en deze momenten is dan ook op orde hoewel er een behoorlijke aanloop is naar het eerste moment waarop McCall de misdadigers eens goed te grazen neemt. Dat had naar mijn mening wel iets sneller mogen komen, maar dat mag de pret niet drukken. The Equalizer 2 maakt de hoge verwachtingen meer dan waar en is een bezoekje aan de bioscoop meer dan waard.