The Entity

The Entity (1982) recensie

The EntityEr zijn nog maar weinig films die mij de stuipen op het lijf jagen, maar The Entity uit 1982 is zo’n film die mij nog steeds een onbehagelijk gevoel bezorgt. De op waarheid gebaseerde horrorfilm is zo realistisch en plausibel dat het mijn nekharen rechtovereind doet staan. De film staat zelfs in het lijstje van regisseur Martin Scorsese als één van de engste films die ooit gemaakt is. Dat wil natuurlijk wel iets zeggen.

Carla Moran (Barbara Hershey) is een alleenstaande moeder die samen met haar 3 kinderen het slachtoffer wordt van paranormale activiteiten in het huis. De entiteit lijkt zich vooral te richten op Carla die door het fenomeen meerdere malen wordt mishandeld en verkracht. Als haar psychiater Phil Sneiderman (Ron Silver) beweert dat Carla hallucineert en door haar traumatische verleden het verhaal over de mishandelingen heeft verzonnen, schakelt ze de hulp in van een groep paragnosten om te bewijzen dat zij wel degelijk door een onzichtbare aanwezigheid wordt aangevallen.

Techniek
Ondanks dat de techniek in 1982 nog niet zo toereikend was als tegenwoordig, heeft regisseur Sidney J. Furie met hulp van Stan Winston zijn film voorzien van zeer overtuigende special effects. De aanvallen, die zowel verontrustend als gewelddadig zijn, worden subtiel in beeld gebracht. Maar zijn ernstig genoeg om indruk te maken op de kijker. Dat is de kracht van The Entity. Een film die onder je huid gaat zitten, maar de kijker ook aan het denken zet. Vooral in de openingsfase is Dokter Sneiderman’s verklaring over Carla’s hallucinaties zeer plausibel en dan is er toch twijfel over Carla’s oprechtheid.

Fysieke aanval
Tot op de dag van vandaag is het waargebeurde verhaal over een vrouw die jarenlang door een entiteit seksueel is misbruikt één van de meest verontrustende en gedocumenteerde zaken onder de paranormale onderzoekers. Sidney J. Furie heeft altijd beweerd dat The Entity niet zozeer een horrorfilm, maar een drama is. Dat uit respect voor de slachtoffers is aangepast en gefictionaliseerd. Carla’s zoektocht naar een oplossing voor haar zorgwekkende situatie en het effect op haar dagelijkse leven is evenals haar gevecht tegen de medische wereld is interessant. Hoewel dat te danken is aan het overtuigende acteerwerk van Barbara Hershey die met haar vertolking van het slachtoffer de kijker bij de strot vastpakt.

Waardering: 4 uit 5.