The End of the F***ing World (2017) recensie

The End of the F***ing WorldMet slechts 8 afleveringen van circa 20 minuten is The End of the F***ing World wellicht één van de kortste series die op Netflix staan. Met als groot voordeel dat de vaart er vanaf de eerste minuten er goed in zit. Met glansrollen voor Jessica Barden en Alex Lawther die in de door Jonathan Entwistle verzonnen show de rollen van de getraumatiseerde tieners Alyssa en James spelen. Zeer overtuigend ook, wat tevens bijdraagt aan de kracht van deze zwarte komedie.

De kijker maakt in de eerste aflevering eerst kennis met James. Een jongen met problemen die in zijn jeugd niet alleen dieren om zeep heeft geholpen, maar er ook serieus over nadenkt om iemand te vermoorden. Zijn doelwit is Alyssa. Een tiener die haar stiefvader niet kan verdragen en wanhopig vasthoudt aan een verzoening met haar vader die haar nog altijd ieder jaar een verjaardagskaart stuurt. Terwijl Alyssa langzaam maar zeker verliefd wordt op het buitenbeentje, heeft James een compleet andere agenda om zijn relatie met het meisje te onderhouden.

Wanneer ze besluiten om van huis weg te rennen, bloeit er een eigenaardige romance op. James begint als koelbloedige psychopaat te ontdooien en zijn drang om te moorden zwakt af terwijl Alyssa besluit om op zoek te gaan naar haar vader. Maar tijdens deze vreemde road trip belanden de tieners van de ene in de andere uitzichtloze situatie. De vastberaden rechercheurs Teri (Wunmi Mosaku) en Eunice (Gemma Whelan) zitten hen op de hielen terwijl James an Alyssa moeten dealen met hun ernstige misstappen. Driftig op zoek naar een uitweg wat zelfs leidt tot het besluit om het land voor eens en altijd te verlaten.

Hoewel The End of the F***ing World vol drama zit is er veel ruimte voor zwarte humor. Iets wat je als kijker waardeert of verafschuwt, maar ik genoot van ieder moment. De relatie tussen James en Alyssa voelt authentiek terwijl er een bepaalde dosis spanning aanwezig is die de kijker op het puntje van zijn of haar stoel houdt. En door de korte speelduur kijken de afleveringen makkelijk weg. Het is zonde dat het eerste seizoen binnen no time bekeken is, maar het smaakt zeker naar meer. En door het open einde is het goed mogelijk dat we het tweede seizoen mogen verwelkomen. Maar wanneer dat zal zijn is nog onbekend.

• Serie

1 thought to “The End of the F***ing World (2017) recensie”