The Emoji Movie (2017) recensie

The Emoji MovieVanaf het eerste moment dat The Emoji Movie werd aangekondigd, werd de door Tony Leondis geregisseerde animatiefilm met de grond gelijk gemaakt. Filmliefhebbers en critici overal ter wereld waren het er allemaal over eens. The Emoji Movie kon weleens de slechtste film ooit worden! Met een score van net iets meer boven een 3 op de website IMDb, een goede graadmeter voor veel filmliefhebbers, belooft de film weinig goeds. Een ramp en een verspilling van tijd. Maar hoe slecht is The Emoji Movie nu daadwerkelijk?

De animatiefilm draait om de emoticons die we dagelijks gebruiken op de smartphone. Gene (T.J. Miller) is een meh emoticon, maar hij heeft zijn gevoelens nauwelijks onder controle. Om voor de mobiel te werken, het bedrijf waar de emoticons samenkomen om zich te laten scannen zodra er een gebruiker een emoticon kiest op zijn smartphone, moet Gene in staat zijn om het juiste gezicht te trekken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Het gaat dan ook snel fout en Gene wordt verbannen naar een onontdekte wereld waar hij samen met de jolige Hi-5 (James Corden) en de doortastende Jailbreak (Anna Faris) aan zijn eerherstel moet werken.

Flauwe woordgrappen, klungelige emoticons die op een neer stuiteren en een flinterdun verhaal ontbreken niet in de fel bekritiseerde The Emoji Movie. De grootste boosdoeners wellicht die de reputatie van de animatiefilm allerminst ten goede komen. Een irritatiegrens die binnen een mum van tijd bereikt wordt en de kijker doet smeken naar de verlossende aftiteling. Maar zo’n kommer en kwel is het allemaal niet! Natuurlijk heeft Leondis’ kinderfilm behoorlijk wat mankementen en de wereld van de emoticons had vele malen beter uitgewerkt kunnen worden. Om maar eens een voorbeeldje te noemen. Maar het is een kinderfilm!

En als kinderfilm slaagt The Emoji Movie er prima in om de kleintjes ruim anderhalf uur te vermaken. Ik vond zelfs de in de openingsfase irritante Hi-5, die mijn nekharen recht overeind deed staan, op den duur ontzettend grappig worden. Een personage waar je even aan moet wennen, maar uiteindelijk voor veel hilariteit zorgt. Dat de animaties soms slecht zijn en dat je het voorspelbare einde al van mijlenver ziet aankomen doet er dan allemaal niet zoveel toe. Voor een keertje is The Emoji Movie best te pruimen hoewel ik de kans op een herhaling zeer klein acht.

1