The Devil's Advocate

The Devil’s Advocate (1997) recensie

In de jaren negentig zijn er genoeg geweldige films gemaakt en één van mijn favorieten is de door Taylor Hackford geregisseerde thriller The Devil’s Advocate. In deze film spelen Al Pacino, Keanu Reeves en Charlize Theron fenomenale rollen, maar ook het intrigerende verhaal zorgt ervoor dat ik deze bestempel als een topper. Maar waar The Devil’s Advocate dan over en waarom is deze dan zo goed? Dat lees je in mijn recensie.

Keanu Reeves speelt de rol van advocaat Kevin Lomax die in het plaatsje Gainesville zaak op zaak wint en door het advocatenbureau Milton – Chadwick – Waters uit New York wordt opgemerkt. Al gauw belandt Kevin samen met zijn echtgenote Mary Ann (Charlize Theron) in de ‘Big Apple’ waar hij zijn baas en mentor John Milton (Al Pacino) ontmoet, maar ook snel aan de top staat als hij de belangrijke taak krijgt om vastgoedmagnaat Alexander Cullen (Craig T. Nelson) te verdedigen als hij wordt beschuldigd van een driedubbele moord. Maar de prijs die Kevin en Mary Ann uiteindelijk voor het succes moeten betalen is buitengewoon hoog.

The Devil’s Advocate begint misschien als een willekeurige en ietwat saaie rechtbankthriller, maar de film neemt al snel een spannende wending als Kevin en Mary Ann eenmaal in New York zijn aangekomen. Al Pacino speelt de rol van het excentrieke doch charismatische kopstuk van het advocatenbureau echt fenomenaal en hij zet wellicht één van zijn betere rollen neer. Ook Keanu Reeves wist evenals zijn tegenspeelster Charlize Theron op jonge leeftijd een enorme indruk achter te laten. Zelfs acteurs zoals Jeffrey Jones, Connie Nielsen, Judith Ivey en Craig T. Nelson weten met hen beperkte schermtijd memorabele personages neer te zetten.

Daarnaast blinkt The Devil’s Advocate uit in de prachtige beelden van het betoverende doch onheilspellende New York, de klassieke rechtbanken en de mysterieuze appartementen waar intrigerende en onderhoudende dialogen worden uitgevoerd. Vooral de 20 minuten durende slotfase in het appartement van John Milton is een scène waar ik iedere keer weer naar uitkijk. Mede te danken aan het uitstekende acteerwerk wat Pacino hierin laat zien. Verder wil ik niet veel verklappen over deze spannende en ietwat bovennatuurlijke thriller die naar mijn mening een must-see is.

Score: 9,0

2 gedachten over “The Devil’s Advocate (1997) recensie