The Darkness

The Darkness (2016) recensie

The Darkness is het Amerikaanse debuut van de Australische filmmaker Greg McLean. Het is een bovennatuurlijke horrorfilm waarin Kevin Bacon de hoofdrol speelt. Het horrorgenre is de acteur niet vreemd. Aan het begin van zijn carrière schitterde hij in de slasher Friday the 13th terwijl hij later in zijn carrière ook te zien was in horrorfilms zoals Tremors, Flatliners en Stir of Echoes. Niet de minste films in het genre. Maar hoe goed is The Darkness?

De familie Taylor verblijft in de Grand Canyon. Een rustige kampeervakantie die een sinistere wending krijgt als Michael (David Mazouz) een aantal mysterieuze stenen vindt. Eenmaal thuis aangekomen beginnen onverklaarbare gebeurtenissen elkaar in rap tempo op te volgen. Terwijl vader Peter (Kevin Bacon) zich stort op een grote opdracht op zijn werk, probeert zijn vrouw Bronny (Radha Mitchell) thuis de rust te bewaren. Dat niet gemakkelijk is met een opstandige tienerdochter (Lucy Fry) en een zoontje dat volgens haar in contact staat met een kwaadaardige entiteit.

Spannend

The Darkness is een spannende bovennatuurlijke horrorfilm. Waarin onverklaarbare gebeurtenissen en geestverschijningen de hoofdrollen opeisen. Maar dat neemt niet weg dat de cast met toppers zoals Kevin Bacon, Radha Mitchell en David Mazouz overtuigend acteren. Ook Lucy Fry verdient alle lof voor haar vertolking van de opstandige tiener Stephanie. Door het goede acteerwerk wordt er een band met de personages ontwikkeld. Die naast de strijd met een kwaadaardige entiteit ook te maken hebben met de nodige uitdagingen binnen het gezin.

Originaliteit

Dat neemt niet weg dat The Darkness niet de meest originele film in het genre is. De opbouw is vrij identiek aan genregenoten en McLean werkt overduidelijk toe naar een climax waarin de strijd tegen de entiteit het meest zichtbaar is. Evenals in vergelijkbare films schakelen de Taylor’s de hulp in van een medium om de strijd met het wezen aan te gaan. Het einde is dan ook niet het meest interessante deel van The Darkness die vooral in het eerste bedrijf de aandacht van de kijker opeist. Het is dan ook jammer dat er naar mijn mening iets te slap wordt afgerond.

The Darkness

Waardering: 2.5 uit 5.