The Darkest Dawn (2016) recensie

The Darkest DawnFilms over buitenaardse invasies is wel mijn ding. De jaren negentig hit Independence Day behoort evenals de found footage Science Fiction film Cloverfield nog steeds tot één van mijn favorieten. Op Netflix is onlangs The Darkest Dawn verschenen. Een Science Fiction film van regisseur Drew Casson die met een handheld camera is opgenomen. Daarmee heb je als kijker het idee dat je de gebeurtenis meemaakt door de ogen van één van de personages. In deze situatie door die van Chloe (Bethan Leadley).

De zusjes Chloe en Sam (Cherry Wallis) trotseren de apocalyptische wereld terwijl de buitenaardse invasie in volle gang is. Het dagelijkse leven zoals zij dat kennen bestaat niet meer en zijn de op insecten lijkende bezoekers niet meer het enige gevaar wat op de loer ligt. De overlevenden doen er alles aan om deze afschuwelijke situatie het hoofd te bieden. Met onderlinge strijd als gevolg. Maar er is een sprankeltje hoop als Chloe en Sam op een legerbasis stuiten waar doortastende soldaten een plan bedenken om de buitenaardse wezens te verslaan.

Het vervolg op Hungerford uit 2014 is zoals geschreven een found footage horrorfilm. Een wijze die steeds vaker gebruikt wordt om de kijker een benauwende en angstaanjagende kijkervaring te schenken. Soms lukt dat uitstekend, maar er zijn ook films te noemen die daar helemaal niet in slagen. The Darkest Dawn hangt er een beetje tussenin. De film heeft zijn momenten en soms is de spanning voelbaar, maar de overwegend saaie fragmenten en het onrealistische verloop van het verhaal zorgen toch voor wat teleurstelling.

Het acteerwerk is wel op orde, maar toch ontwikkel je nooit een band met de personages. Iets wat nodig is als je de kijker een onderdeel van de plaatsvindende ellende wilt maken. In tegenstelling tot genregenoot Cloverfield zit je deze keer echt op de bijrijdersstoel en zal het je een worst wezen wie het volgende slachtoffer wordt van de buitenaardse wezens. Die overigens met behulp van overtuigende special effects best wel een indruk maken. Zo heeft The Darkest Dawn wel wat te bieden aan de liefhebbers van dit soort Science Fiction films, maar een topper kan ik het helaas niet noemen.