The Dark Tower (2017) recensie

The Dark Tower
Stephen King heeft in zijn loopbaan als auteur van huiveringwekkende horrorverhalen en spannende thrillers al enorm veel geschreven. Tot groot genoegen van de fans werd er besloten om ook de boekenreeks The Dark Tower te verfilmen. In deze reeks smelten het fantasy-, horror- en western-genre samen in een verhaal waarin onze wereld slechts een van de wereld is die door de Dark Tower worden beschermd. Terwijl de mysterieuze man in zwart de toren wil vernietigen om de poorten naar de hel te kunnen openen, zijn er zogenaamde scherpschutters die dat willen voorkomen. Een uitstekend concept voor een spektakel, maar hoe spectaculair is de door Nikolaj Arcel geregisseerde film eigenlijk?

Idris Elba speelt de rol van scherpschutter en hij doet dat prima. Hij heeft de uitstraling en de kwaliteiten om een overtuigende anti-held neer te zetten. Evenals dat Matthew McConaughey dat heeft om op een zeer overtuigende wijze de rol van Walter, de man in zwart te spelen. Het ligt dan ook niet aan deze twee heren dat The Dark Tower niet aan mijn hoge verwachtingen voldoet. In een film van slechts 95 minuten verwacht ik meer spektakel. Zeker als het verhaal zich daarvoor leent. Maar de makers hebben bewust gekozen voor meer diepgang in het verhaal en de karakterontwikkeling. En dat pakt in deze korte film niet helemaal goed uit.

De spectaculaire momenten en de confrontaties tussen Walter en Roland zijn op een hand te tellen. Maar deze momenten zijn wel gaaf en een lust voor het oog. Mede te danken aan de mooie special effects en de overtuigende CGI. Het is dan ook jammer dat deze momenten schaars zijn, want ik had hier veel meer van willen zien. Toch is The Dark Tower geen totale teleurstelling. En dat is niet alleen te danken aan Elba en McConaughey, maar ook op de uitstekende manier waarop de jonge Tom Taylor de rol van Jake invult. De beste Stephen King verfilming is The Dark Tower dus niet, maar wel een filmpje die tot op zekere hoogte vermaakt. Verwacht er dan ook niet teveel van is mijn advies.

Score: 6,0

6 thoughts to “The Dark Tower (2017) recensie”

1. Hmmm….ik vind de donkere toren reeks van King fantastisch. Durf het niet aan de film te gaan bekijken. 95 minuten lijkt me veel te kort…