The Dark Tower (2017) recensie

The Dark TowerIk werd echt laaiend enthousiast op het moment dat de boekverfilming van The Dark Tower werd aangekondigd. De trailer beloofde ook veel goeds en met de 2 topacteurs Idris Elba en Matthew McConaughey aan boord kon het haast niet fout gaan met de door Nikolaj Arcel geregisseerde film. Toch verliet ik destijds enigszins teleurgesteld de bioscoop, want ik had er toch iets meer van verwacht. Nu de mengelmoes van fantasy, horror en western verkrijgbaar is op Blu-ray Disc, is het een mooi moment om de film opnieuw te beoordelen.

Zoals ik eerder schreef ligt de focus duidelijk op het verhaal en de karakterontwikkelingen. Idris Elba speelt op voortreffelijke wijze de rol van de scherpschutter prima. Als anti-held neemt hij het op tegen de man in het zwart. Een duivels personage dat de donkere toren wil vernietigen om de poorten naar de hel te kunnen openen en deze rol wordt uitstekende gespeeld door de charismatische Matthew McConaughey. En dan is er alle lof voor de jonge Tom Taylor die de rol van Jake speelt.

Jake is een jong jochie dat visioenen heeft en tot de ontdekking komt dat onze wereld slechts één van de werelden is die door de donkere toren beschermd wordt. Zijn zoektocht naar de waarheid brengt hem in de wereld van de scherpschutter die zijn strijd tegen de man in het zwart heeft gestaakt en eigenlijk niet meer van plan is om als de redder in nood aan te treden. Totdat hij ontdekt dat hij de enige is die de donkere toren kan redden. Zijn strijd en zoektocht naar de man in het zwart leveren vermakelijke fragmenten op, maar deze zijn slechts op één hand te tellen.

Dat doet verder niets af aan de kwaliteit. Het is spectaculair en verbluffende special effects eisen de positieve aandacht op. Het is dan ook jammer dat deze momenten in een film van slechts 95 minuten zo schaars zijn. Nu ik mijn verwachtingen had bijgesteld was ik minder teleurgesteld dan de eerste keer dat ik The Dark Tower zag, maar ik blijf het gevoel houden dat er veel meer in had gezeten. De film is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een mooie beeld- en geluidskwaliteit ook een aantal interessante extraatjes bevat.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

1 thought to “The Dark Tower (2017) recensie”

1. Op moviemeter geen goede recenties gelezen. Nadat ik jou recentie las, toch de film gekeken.