The Dark Tapes

The Dark Tapes (2017) recensie

Een paar weken geleden werd ik benaderd door Michael McQuown en de schrijver, producent en regisseur vroeg aan mij of ik zijn laatste film The Dark Tapes wilde reviewen. Na ontvangst van het Vimeo-linkje ging ik er eens lekker voor zitten, want een film die veel raakvlakken heeft met genregenoten zoals V/H/S, Paranormal Activity en Black Mirror mag ik niet aan mij voorbij laten gaan.

The Dark Tapes is dan ook een ‘found footage’ horrorfilm waarin alle vreemde en smerige gebeurtenissen worden vastgelegd met camcorders en smartphones. In verschillende segmenten zien we hoe de nietsvermoedende hoofdrolspelers geconfronteerd worden met bovennatuurlijke wezens, geesten, demonen en mensenvlees etende webcam girls. Nu heb je denk ik al een goed beeld van waar de film over gaat. Inderdaad, nergens over en dat is ook het grootste manco van de low-budget productie.

Het verhaal is warrig en de segmenten worden in een niet chronologische volgorde weergegeven. Toch zijn er een aantal segmenten die erg gaaf zijn. Daaronder het segment ‘The Hunters & The Hunted’ waarin een team van paragnosten de paranormale activiteiten in het huis van een getraumatiseerd echtpaar onderzoekt, maar tot de ontdekking komen dat er meer gaande is dan een kwaadaardige geest die de boel op stelten zet. In ‘Cam girls’ zien we hoe twee mooie dames nietsvermoedende kijkers dwingen tot lugubere praktijken.

Desalniettemin is The Dark Tapes een onsamenhangend geheel dat pluspunten minpunten heeft. De special en visual effects zijn van een goede kwaliteit, de make-up effecten zijn zeer overtuigend en het acteerwerk is overwegend prima te noemen. Maar hoe de segmenten aan elkaar gekoppeld zijn (als dat überhaupt het oorspronkelijke idee was) is wellicht het grootste mysterie van The Dark Tapes. Toch moet ik de filmmakers credits geven voor de uitwerking van het idee dat met een extreem laag budget is omgezet naar een avondvullende speelfilm en dat is toch een prestatie an sich.

Score: 6,0

The Dark Tapes is nu te bestellen via Vimeo en vanaf mei ook in meerdere regio’s verkrijgbaar via iTunes.