The Curse of La Llorona (2019) recensie

The-Curse-of-La-Llorona_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Warner-Bros-Ent-All-Rights-ReservedEerder dit jaar verscheen de horrorfilm The Curse of La Llorona in de bioscoop die onderdeel is van het The Conjuring universum. Het is de eerste keer dat er 2 films uit dit universum in hetzelfde jaar verschijnen. Want iets later verscheen Annebelle Comes Home in de bioscoop. Ondanks dat wordt er in de door Michael Chaves geregisseerde horror niet gerefereerd naar paranormaal onderzoekers Ed en Lorraine Warren hoewel de kenmerkende Annabelle pop wel een cameo heeft. Daarnaast keert Tony Amendola terug in de rol van priester Perez die deze keer een bezorgde moeder waarschuwt voor La Llorona.

Anna (Linda Cardellini) staat voor een raadsel als haar kinderen klagen over een vreemde huilende vrouw die zij overal en nergens zien. Terwijl zij probeert uit te zoeken wie deze vrouw is, nemen de vreemde gebeurtenissen in en rondom het huis toe. Wanneer de paranormale activiteiten heftiger worden schakelt zij de hulp in van priester Perez (Tony Amendola). Hij wijst haar op de legende van La Llorona. Eens een jonge vrouw die uit wraak op haar overspelige echtgenoot haar kinderen vermoordden en sindsdien als geest over de aarde dwaalt. Op zoek naar kinderen die haar kroost kunnen vervangen.

Jump scares
Er zijn al tientallen films verschenen waarin paranormale activiteiten en geestverschijningen centraal staan. Daaronder The Nun. Eveneens onderdeel van het The Conjuring universum en waarin de kwaadaardige demon Valak de mensen de stuipen op het lijf jaagt. In grote lijnen is La Llorona een vergelijkbare geestverschijning die uit het niets opduikt en nietsvermoedende mensen, maar vooral kinderen terroriseert. Met als resultaat dat er een overdaad aan jump scares is. En daar is niets mis mee, want ik ben een aantal keren flink de blubber geschrokken. De techniek werkt dus voor The Curse of La Llorona. Ondanks dat het ook de meest simpele manier is om de mensen te choqueren.

Solide
Maar ook de overtuigende make-up en visuele effecten zorgen voor veel kijkplezier. Het is een bewuste keuze geweest om veelal in het donker te filmen, maar juist door de duistere scènes is het iets lastiger te volgen wat er precies gaande is en dat maakt de film een stuk enger. Wanneer er dan iets gebeurt zie je het als kijker niet aankomen. Daarnaast mag geschreven worden dat de geestverschijning La Llorona angstaanjagend is en een gedegen concurrent is van de angstaanjagende non die in meerdere films in het The Conjuring universum zich heeft laten gelden. Het is dan ook niet ondenkbaar dat we deze demon vaker gaan terugzien.

The Curse of La Llorona is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-Ray Disc. Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5

Steun Filmliefhebber.com

Wil jij weten hoe jij Filmliefhebber.com kunt steunen? Klik hier voor meer informatie.