The Curious Case of Benjamin Button (2008) recensie

The Curious Case of Benjamin ButtonHet is alweer 10 jaar geleden dat de bijzondere en fascinerende speelfilm The Curious Case of Benjamin Button in de bioscoop verscheen. Een film met een speelduur van bijna 3 uur, maar echt geen seconde verveelt. Als liefhebber van zowel regisseur David Fincher als hoofdrolspeler Brad Pitt ben ik enigszins bevooroordeeld, maar objectief gezien steekt het goed in elkaar. Gebaseerd op het korte verhaal van F. Scott Fitzgerald dat door Eric Roth werd omgetoverd tot een haast betoverende film die maar liefst 3 Academy Awards in de wacht sleepte.

Het boeiende en hartverscheurende verhaal draait om Benjamin Button (Brad Pitt). Een bijzonder persoon dat naarmate hij ouder wordt ook jonger wordt. Als oude man geboren en met het vooruitzicht dat hij als baby sterft. Achtergelaten door zijn vader bij het bejaardentehuis van de zachtaardige Queenie (Taraji P. Henson) en naarmate hij jonger wordt steeds meer van het leven kan genieten. Maar zijn liefde voor Daisy (Cate Blanchett) is zowel een geschenk als een vloek. Niet alleen wegens het feit dat de professionele danseres haar eigen leven leidt, maar ook in tegenstelling tot Benjamin ouder wordt.

Betoverend acteerwerk
Na de bloedstollende thriller Se7en en de misdaadfilm Fight Club, slaan David Fincher en Brad Pitt opnieuw de handen ineen en de regisseur weet de Oscarwinnaar opnieuw te stimuleren om wellicht één van zijn beste rollen in zijn carrière te spelen. Hij kruipt op briljante wijze in de huid van de eigenaardige, maar sympathieke Benjamin die het leven neemt zoals het komt. Maar door zijn aandoening ook voor moeilijke uitdagingen komt te staan. Het is betoverend om te zien hoe hij de situatie accepteert, maar ook de forse tegenslagen incasseert. Maar ook alle lof voor zijn tegenspeelster Cate Blanchett die op formidabele wijze de rol van Daisy invult. De chemie tussen de twee acteurs spat dan ook van het scherm.

Tot in de details uitgewerkt
Maar The Curious Case of Benjamin Button drijft niet alleen op het meer dan uitstekende acteerwerk. Zoals we dat van Fincher kennen weet hij met een oog voor detail en duidelijke visie een sfeer te creëren die met geen pen (of toetsenbord) te beschrijven is. Een emotionele rollercoaster is het zonder twijfel, maar de film zorgt voor een fijn gevoel. Ik heb werkelijk geen idee hoe dat komt, maar het staat buiten kijf dat de speelfilm zowel betoverend als hartverscheurend is. Een tranentrekker van hoog niveau en tot één van de toppers in het genre behoort. Aan eenieder dan ook het advies om de film eens op te zetten als je deze nog niet hebt gezien.

The Curious Case of Benjamin Button is verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc.

5

Steun Filmliefhebber.com